Tuesday, February 1, 2011

Fikiran dan Perasaan/Emosi

1 FEBRUARI  2011

Perasaan marah, sedih, suka, benci, seronok, takut, seringkali silih berganti dalam hidup kita.

Dari manakah datangnya pelbagai emosi/perasaan yang kita alami setiap hari itu?

Bila Puteri lemparkan soalan ini pada kenalan-kenalan sekeliling Puteri, kebanyakan akan menjawab "dari hati". Biasanya kita percaya yang peristiwa-peristiwa luaran diri kita lah yang membuat kita rasa  marah, sedih, takut, suka, seronok dll itu. Apakah ini benar?


Kalau kita amati, dalam kehidupan kita sehari-hari ada orang, benda-benda, perkara-perkara dan kejadian-kejadian yang berada luar diri kita, yang dikenali sebagai faktor luaran, yang diluar kuasa diri kita untuk mengawal akan berlakunya. Manakala dalam diri kita pula terdapat fikiran-fikiran kita sendiri yang mana boleh kita kawal.

Bila Puteri amati dengan lebih teliti, Puteri dapati yang benda-benda, orang, perkara2 dan kejadian-kejadian tu semua tak ada "makna" pada dirinya sendiri. Ia boleh aje dilihat positif atau pun negatif ataupun mungkin neutral aje. Sesuatu perkara tu tak mempunyai makna pada dirinya sendiri, tapi kitalah yang memberi makna padanya samada ianya positif, negatif atau pun neutral. Kita mentafsir perkara itu dan kitalah yang meletakkan makna padanya. Sesuatu itu dikatakan "baik" bila kita mentafsirkannya "baik". Bukankah kerja sang fikiran yang mentafsirkan peristiwa di luar sana?

Lantaran itu, bila berlaku suatu peristiwa di luar sana, dan bila fikiran kita mula bekerja untuk mentafsir, kelihatan berlaku dialog dalaman, dalam kepala kita, dan kita bercakap dengan diri kita sendiri. Hasil dialog itu, kita memberi tafsiran dan makna kepada peristiwa  luaran itu.

Contohnya bila kita ditegur oleh seseorang yang kita telah buat silap. Fikiran kita mungkin berdialog "Dia ni baik hati dan ikhlas menegur aku supaya aku tak terjebak dalam penipuan itu" atau pun fikiran kita mungkin berdialog "Dia ni asyik nak cari salah aku je, dia ingat dia aje yang betul". Puteri terfikir, mungkin dialog yang dicetuskan oleh fikiran inilah yang memberi makna kepada kita akan apa yang berlaku.

Mungkinkah bila fikiran memberi "makna" kepada sesuatu, "makna" inilah yang kemudiannya mencetuskan suatu perasaan dalam diri kita, perasaan suka, marah, takut, seronok, benci dll?

65 comments:

  1. Salam

    Sound like... "Allah mengajarkan Adam nama2 (makna2)..." masih ada yg berkaitan akal...

    ReplyDelete
  2. Allah mengajar...bukan ilham dari Allah ke tu? Adam diciptakan beserta akal tapi dia masih tak tahu sehinggalah Allah memasukkan/mengilhamkan padanya.

    ReplyDelete
  3. Mak Long bermaian-fikiran.February 1, 2011 at 11:41 AM

    Sejahtera semua.

    Puteri, mak long tertarik topik di atas.

    Izinkan lagi di sini mak long bermain-fikiran.

    Kekata ini mungkin diterima drastik or neutral or else. Kita lihat sahja AKAL masing2 mengambil tempat utk berunfgi.

    "Tuhan" itu apa kalau bukan PIKIRAN? Setiap gagasan, setiap istilah, setiap nama adalah pikiran"??

    Sejahtera seluruh umat hendaknya.

    ALLAH SUCI DARI TAMSILAN MANUSIAWi!!

    ReplyDelete
  4. MLT, fikiran anda yang berdialog gitu?

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. Salam

    Cerita Nabi Adam tuh cerita penurunan manusia dari roh turun ke alam dunia, dari takde akal jadi ada akal... but cerita tuh Al-Quran cerita dlm bentuk aligori, itu sebabnya kadang2 ada orang fikir al-Quran tak logik sebab tak tahu ianya aligori...

    ....dan aligori-aligori itu Kami memberikannya kepada manusia, supaya mereka memikirkan." (Q59:21).

    ReplyDelete
  7. Mak Long sedang berfikir!February 1, 2011 at 1:08 PM

    Sejahtera Puteri dan semua.

    YES! Puteri mak long semangnya mengaku itulah permaian fikiran mak long.

    Fikiran mak long mahu bermaian2 lagi menurut rentak arus-perdana dan mendrag-in sebagai berkongsi di sini.

    Sdr Jebon bagaimana fikiran anda menurut firman Allah dari teks Quran di bawah ni.

    Bagaimana secara peribadi anda mengamalkannya?

    Sila rujuk di bawah ni berkaitan soalam mak long.

    al-Hashr 059:021

    ‏59:21 لو انزلنا هذا القران على جبل لرايته خاشعا متصدعا من خشية الله وتلك الامثال نضربها للناس لعلهم يتفكرون

    Transliteration Law anzalna hatha alqur-ana AAala jabalin laraaytahu khashiAAan mutasaddiAAan min khashyati Allahi watilka al-amthalu nadribuha lilnnasi laAAallahum yatafakkaroona
    Literal If We descended this the Koran on (a) mountain you would have seen/understood it humble/submissive splitting/cracking from God's fear, and those are the examples/proverbs We give it for the people, maybe/perhaps they think.

    Mak Long sabitkan dengan teks Quran di bawah ni :


    an-Nisa' 004:059

    ‏4:59 ياايها الذين امنوا اطيعوا الله واطيعوا الرسول واولي الامر منكم فان تنازعتم في شئ فردوه الى الله والرسول ان كنتم تؤمنون بالله واليوم الاخر ذلك خير واحسن تاويلا

    Transliteration Ya ayyuha allatheena amanoo ateeAAoo Allaha waateeAAoo alrrasoola waolee al-amri minkum fa-in tanazaAAtum fee shay-in faruddoohu ila Allahi waalrrasooli in kuntum tu/minoona biAllahi waalyawmi al-akhiri thalika khayrun waahsanu ta/weelan
    Literal You, you those who believed, obey God and obey the messenger, and (those) of the order/command from you, so if you disputed in a thing, so return it to God and the messenger, if you were believing with God, and the Day the Last/Resurrection Day, that is better and (the) best interpretation/explanation .

    Allah Suci dari tamsilan manusiawi!

    ReplyDelete
  8. Apakah Jebon fikir, nama = makna?

    Puteri rasa nama adalah label aje. Contohnya kampung Puteri dinamakan Lubuk Jahanam, apakah itu berMAKNA kampung ini benar-benar lubuk jahanam?

    ReplyDelete
  9. Salam


    MLT tulis...
    Sdr Jebon bagaimana fikiran anda menurut firman Allah dari teks Quran di bawah ni.


    Komen:
    Ilmu sy simple2 jer kan ayat tuh tulis fikirkan ayat2, so sy cuma perlu fikirkan ayat tuh untuk mencari maknanya...

    Berkenaan ayat 4:59, Nabi sudah tiada lagi, so macamana nak rujuk pada beliau?? Kalu ada orang mengaku Rasul nanti anda pun takkan percaya juga... Jadi rujuk kpd Rasul ialah rujuk kpd al-Quran...


    Puteri tulis...
    Apakah Jebon fikir, nama = makna?

    Komen:
    Ada ralat sedikit breket ( ) di tulisan sy diatas membuatkan puteri keliru sikit, ia tidak bermaksud begitu... benda2 tuh mula2 tidak bernama, tetapi Nabi Adam memberikan "nama-nama" benda itu dengan akalnya...

    ReplyDelete
  10. Mak Long adalah AGAMA........February 1, 2011 at 2:53 PM

    sejahtera semua.

    Saya mmng suka respon nJebon tersebut!

    SIMPLE is GAGAH!

    Coba Jebon simple2 cari dlm kamus B.Malaysia dan B.Inggeris anda sharing maksud kekata ni "true knowledge is impossible under determinism"

    Sejahtera semua,

    Q!uran=bacaan ayat2 semsta alam yg tak berjumlah dan tak mampu dihisabkan oleh manusia adalah PEDOMAN saya selama as I m religion. religion is me. I don't OWN religion.

    terima kasih

    ReplyDelete
  11. Jebon, di atas sana tuan tulis Allah yg mengajar Nabi Adam akan nama2, yang terkini tuan tulis Adam memberi "nama2" benda tu dengan akalnya. Puteri lom dapat tangkap lagi maksud tuan.

    Puteri ingat, Allah mengajar pada Nabi Adam dengan melalui ilham, sedangkan pada mulanya Nabi Ada pun tak tau juga nama benda2 tu.

    Tuan MLT,
    Kalau dah mengaku itu permainan fikiran MLT, maka Puteri mengagak yang tuan kaitkan teks Quran dan juga petikan-petikan kata-kata omputih tu semua, bukan utk promosi Quran, Allah atau Nabi Allah ataupun penulis asal kata-kata omputih tu, tapi agaknya mungkin tuan ambil intisarinya sahaja utk berkongsi dlm permainan minda....

    Mungkin juga begitulah para peserta perbincangan lain di sini, termasuk Puteri sendiri, yang membawakan teks Quran dan petikan-petikan kata-kata sipolan untuk kita berintelektual.

    Tak salah kan?

    ReplyDelete
  12. sambungan....
    Tuan MLT yang dikasihi,
    dalam hidup sesama manusia, kita sememangnya perlu berintelektual iaitu berfikiran melalui akal. Nak bercakap pun kita perlu berfikir dulu kan. Puteri percaya, semasa tuan menulis di atas tu, fikiran tuanlah yang mendorong kepada tulisan-tulisan tu.

    ReplyDelete
  13. Sejahtera Puteri dan sekelian alam semesta,

    TEPAT! JITU! dan mantap penerangan tersebut menurut keseluruhan mak long bukan sepotong2!

    Maka sedarlah gerak-geri permaianan sendiri shaja.

    Sekrang mak long terus bertanya '" Äpa itu kebenaran?".

    Allah suci dri tamsil manusiawi!

    Wassalam

    ReplyDelete
  14. MLT, mohon kongsikan pada Puteri apa itu "kebenaran" menurut tuan, sebab di atas sana tuan menilai tulisan Puteri sebagai "TEPAT! JITU!".

    ReplyDelete
  15. Salam


    MLT tulis...
    "true knowledge is impossible under determinism"


    Komen:
    Ilmu sy simple2 jer...

    Alasan anda tuh adalah under determinism

    TETAPI...

    Arahan al-Quran "is NOT under determinism"

    [53:3] Dan dia tidak berbicara menurut keinginannya sendiri.


    Puteri tulis
    Jebon, di atas sana tuan tulis Allah yg mengajar Nabi Adam akan nama2, yang terkini tuan tulis Adam memberi "nama2" benda tu dengan akalnya. Puteri lom dapat tangkap lagi maksud tuan.

    Komen:
    Maksud sy ialah Allah meletakkan akal kpd Nabi Adam sehingga Nabi Adam mampu memberikan nama2 kpd benda2 tuh... simple jer ilmu sy puteri oii!!

    ReplyDelete
  16. Determinism tu apa ye?

    Kata MLT, simple itu GAGAH tuan.

    ReplyDelete
  17. mAK lONG ADALAH AGAMAFebruary 1, 2011 at 5:19 PM

    Sejah tera semua sekelian alam.

    Quran yg mana tidak under Determnastion? Firman teks yg dipaparkan itu sebgai hujah tersebut? SIla Jebon jelaskan.

    Penjelasan saya yg mana jebon berpendapat/beranggapan DETERMINatoan? sAYA AKAN BERMAIAN FIKIRAN MERESPONKAN ANDA KELAK...

    pUTERI PELAN2 FIKIR2KAN "ÄPA ITU KEBENRAN"iA TERLETAK DIFIKIRAN KAH? tEKS qURAN? hADIS? PARA iJTIHAD ULAMAK? OR APA SAHAJA LAH.....

    ATAU dluar FIKIRAN-MANUSIAWI?????

    ALLAH SUCI DARI tamsilan MANUSIAWI!!!

    i am relgion. relegion is me. i don't own religion!

    WASSALAM

    ReplyDelete
  18. Salam

    MLT tulis...
    Firman teks yg dipaparkan itu sebgai hujah tersebut?

    Komen:
    Kalu MLT tidak yakin al-Quran itu kata2 Nabi, itu menunjukkan MLT kena menyahut cabaran Q2:23...


    MLT tulis..
    Penjelasan saya yg mana jebon berpendapat/beranggapan DETERMINatoan? sAYA AKAN BERMAIAN FIKIRAN MERESPONKAN ANDA KELAK...

    Komen:
    Pertanyaan anda tuh bukan berakal-akalan yg dibawah DETERMINatoan ker??

    ReplyDelete
  19. sejahtera Jebon dgn permianan fikiran dia di bawah ini.

    Mak Long respon juga dgn permainan-fikiran mak log juger.

    sila BACA dgn TELITI akan permaian fikiran masing2 sahaja.

    Jebon said...

    Salam

    MLT tulis...
    Firman teks yg dipaparkan itu sebgai hujah tersebut?

    Komen:
    Kalu MLT tidak yakin al-Quran itu kata2 Nabi, itu menunjukkan MLT kena menyahut cabaran Q2:23...

    MLT "Sila buktikan MLT ada buat sejauahmana anggapan jebon MLT yakin Quran or tidak. Yg pasti MLT tak yakin adalah si jebon dgn kebenran dia sahaja dlm kaitan ini!

    MLT kena (mcm paksaan shj dri jebon!?) hehehe. u c how permainan-fikiran MLT!


    MLT tulis..
    Penjelasan saya yg mana jebon berpendapat/beranggapan DETERMINatoan? sAYA AKAN BERMAIAN FIKIRAN MERESPONKAN ANDA KELAK...

    Komen:
    Pertanyaan anda tuh bukan berakal-akalan yg dibawah DETERMINatoan ker??

    MLT : Bukan! menurut permaian-fikiran MLT! sila rujuk makna Dtermination yg sebenarnya! Permaian-fikiran anda adalah dlm wilayah or yang kepercayaan anda? or sebaliknya

    MLT can do the crazy thing. BUT I am not crazy persoan.

    <emurut permianan-fikiran saya Tujuan apa anda kaita Teks Quran dan fikiran anda khususkan utk MLT? are u the truth beholder??

    Elakan imposement ke atas MLT...nnt terdebunk permianan-fikiran anda yang tersasar!

    Sila buktikan dgn permaian-fikiranlah elak dri menarik TEKS Quran anggapan MLT u like a "refugee"shaja.

    MLT also minta maaf sekiranya anda sudi utk membaca dgn tenang perkara di atas.

    Sejahtera semua hendaknya

    ReplyDelete
  20. Salam sejagtera semua,

    MLT mahu koreksi diri sendiri agar semua perespon di sini sudi membantu MLT.

    Sejauhmana MLT menulis di sini ada tak kekata MLT, bahasa melayu dan bahasa inggeris sekelumit MLT berbaur "memerintah, paksa or pendesak?

    Sila berterus terang pd MLT agar MLT faham kesilapan MLT dlm bermaian-fikiran!

    Wassalam

    ReplyDelete
  21. MLT introspeksi-diriFebruary 2, 2011 at 9:03 AM

    sejahtera semua sekelian alam,

    MLT sangat berharap dengan sesuci hati dan keseluruhannya.

    Sila berterus terang dgn MLT permohonan di atas.

    MLT mahu koreksi diri dengan teguran ikhlas berlembut/berkasar MLT mampu menerimanya.

    Sebab keaykinan MLT kebenaran itu tidak statik dan meliputi segalanya.

    MLT add lagi sekiranya MLT ada meanggar or agaisnt :

    1. Al-Quran?

    2. Al-Hadis?

    3. Ijtihad or syariat seseorang?

    or dsb

    Sila respon dgn terbuka sahaja kepada yg ada kesudian.

    Wassalam

    ReplyDelete
  22. Salam Bro TM,

    Dengan seikhlasnya saya mohon mendapatkan pandangan atau pengamatan anda secara peribadi khusus soalan di bawah ini.

    Sudi juga kaitakan pandangan anda menurut kaedah Quran.

    Sejujurnya saya telah membaca bebarapa artikel anda.

    Maka terbit dari hati saya utk memohon penerangan...

    Salam

    MLT


    Could you pls answer these 3 basic questions:

    1. How do you know that you really know what you pretend to know?

    2. Why is there something (or order) rather than nothing at all (or chaos
    right now)?

    3. What are your reasons behind your belief that thruth is more preferable
    than deceptions, right is better than wrong, and good is higher than
    evil?

    &

    1. Do you know what knowing is? Who is knowing what he/she knows?

    2. Do order and disorder negate each other? Aren't they the two sides of the same coin?

    3. Do you know what is the reality over and above all those dualisms? Again, aren't they the two sides of the same coin?

    More basic than those 3 questions is: Are you aware of the ways of your own thoughts/thinking? Have you ever experienced the cessation of your thinking?

    ReplyDelete
  23. Salam MTL,

    Kalau tuan ada sebarang pertanyaan atau mahu berkongsi pengetahuan dalam perkara-perkara tertentu, tuan boleh berbuat demikian di blog saya. Gunakan ruangan komen yang disediakan di setiap artikel yang berkenaan.

    Ini blog orang lain. Cerita di blog saya, bincanglah di blog saya. Terima kasih.

    ReplyDelete
  24. MLT-berintrospeksi diriFebruary 3, 2011 at 6:03 AM

    Salam Tuan TM,

    Terima kasih tawaran di atas.

    Cuma sedikt masalah saya terkini adlah BELUM mahu nama dan email address saya dikondisikan dalam apa jua perbincangan dalam blog.

    Semenangnya si HOST blog rersebut pasti tau.

    Tuan ada alternatif?

    Wassalam

    ReplyDelete
  25. Sejahtera Puteri,

    Mlt cuma mengusulkan berkaitan pertanyaan MLT kepada Tuan Tolokminda.

    Semoga MLT mendapat pendapat anda dalam perkara verkaitan dengan jalan termudah?

    MLT percaya kemenafaatan akan terjelma sekiranya ada salinag persetujuan khusus perkara dia atas.

    Wassalam

    ReplyDelete
  26. Salam semua

    Tak menjadi keberatan pada Puteri kiranya sesiapa mahu berbincang dengan topik baru di sini sekiranya terdapat masalah tertentu di tempat lain. Nanti Puteri kemaskini aje jika ada keperluan begitu dalam kesempatan Puteri sendiri.

    ReplyDelete
  27. Hye All!

    da lame tgk krg seme berdiskusi. nak tumpang komen sket yer! tertarik saye dgn komen MLT. tp keliru jugak bile bace sbb sentence kdg2 mcm tergantung & susah nak tangkap. cuma nak share ape yg saye dpt tangkap(on my own personal understanding) frm komen2 MLT (kalau salah mintak maaf la yer hehe).

    saye rase ape yg cuba disampaikan adalah supaya kite semua sebagai manusia tak kira agama,jantina etc utk be open in the way we view things in life and not be restricted to religiously inclined views, such as quoting specific verses frm the Quran utk membidas pandangan/komen org lain just becoz it doesn't favor your way coz by doing that it doesn't necessarily depict the actual meaning of the verse as only a small part of it is being extracted, not the whole thing. dan jugak, pemikiran setiap org tu berbeza, jd tak mustahil kalau dua org membaca satu ayat yg same tp drg dpt makna yg berbeza dari satu same lain. Rasenyer lebih baik membuka minda n try to understand and respect pandangan org lain walaupun kdg2 tak “menepati citarasa” kita. Itu lebih baik daripada paksa org utk ikot cara kita. Toleration lebih baik daripada paksaan, at least in my view.

    Kenapa tak kita terima dengan hati terbuka dengan pandangan org lain mcm kite terima muzik? Cuba perhatikan, dalam muzik, ada nota Do Re Mi etc. Semua lagu, tak kira bahasa, genre, lagu dakwah, rock, pop menggunakan nota yang sama di seluruh dunia oleh manusia dari berbilang kaum dan agama. Boleh pulak diterima ramai walaupun tak sebangsa seagama. Tak pernah pulak dgr org bergaduh pasal nota muzik ni hehehe!Orang melayu suka lagu orang putih, orang cina suka lagu jepun dan sebagainya. Walaupun kdg2 org tak paham lirik lagunyer dan liriknye tak masuk akal tetap majority manusia tetap suka dan terima. Attitude mcm ni elok kalau dpt diterapkan bila berdiskusi tentang isu2 ape sekalipun.

    Saye ni taklah pandai, tp itulah sedikit sebyk ape yg dpt saye faham dari kata2 MLT. Sebelum saye blah, saye nak ajak semua renung dan fahamkan verse yg pernah MLT tulis dlm komennye.


    4:59
    Literal : You, you those who believed, obey God and obey the messenger, and (those) of the order/command from you, so if you disputed in a thing, so return it to God and the messenger, if you were believing with God, and the Day the Last/Resurrection Day, that is better and (the) best interpretation/explanation .


    God is pure from all comparison by His creations. All feelings and thoughts physically/spiritually are obligated to be killed to be towards him. As the saying goes, “kill yourself”. Prophets are messengers of God with their various skills that are to be shared with all in life. A powerful individual in academics is someone who is knowledgeable in a certain field and therefore should be a good listener so that they can cooperate together in handling a public/specific issue. God does not command humans to cling onto someone else’s opinion/views nor does He commands us to force others to follow our ways, even though the opinions/views are backed up with verses from the Quran. We are encouraged to come together regardless of race, religions, gender, status and so on, to further understand each other and the differences we possess to enable a more peaceful living. Instead of debating or arguing on the differences, we should instead focus on understanding and tolerating them, and to understand our different ways of thoughts/feelings as an organism. This world is inhabited by creatures/beings of different types and understanding, therefore it is better to understand and cooperate rather than forcing one to follow another’s way. The Quran should be free for all to explore, not limited to just a specific religion as this will enable others to gain more knowledge and better understand and will then be able to accept the differences we have as it is.

    Hasta lavista babe!

    ReplyDelete
  28. Salam

    Sy rasa isu toleransi semua orang dah tahu... tiada paksaan mengenai kepercayaan, kalu masing2 dah percaya kpd kepercayaan masing2... tentang mengembalikan kpd Rasul pula, ada baiknya dirujuk kepada ayat ini...

    [39:41] Sesungguhnya Kami telah merelevasikan Kitab melalui kamu (Muhammad) untuk manusia yang menerangkan kebenaran; maka sesiapa yang mendapat bimbingan, maka untuk dirinya sendiri; dan sesiapa yang sesat, maka hanyalah sesat keatas dirinya sendiri; dan kamu (Muhammad) bukanlah sebagai wakil keatas mereka.

    Hasta lavista babe!

    ReplyDelete
  29. Salam KLA,

    Saya banyak memaparkan ayat Al-Quran dalam blog saya. Sememangnya blog saya itu saya gunakan sebagai alat untuk saya merekodkan di samping berkongsi dengan orang lain kefahaman saya terhadap mesej-mesej Tuhan di dalam Al-Quran. Saya sedikit pun tidak memaksa sesiapa percaya kepada kefahaman saya.

    Sekarang saya mahu tanya KLA, adakah berusaha memahami mesej-mesej Tuhan itu satu usaha yang buruk? Para sainstis pun bekerja untuk memahami mesej-mesej Tuhan juga, cuma dalam konteks yang agak berbeza. Apakah mereka juga tidak patut melakukannya? Kalau Kitab Tuhan kita tak mahu bincangkan, kalau alam Tuhan kita tak mahu fahamkan - apakah gunanya jadi manusia?

    Orang yang berjiwa universal boleh mendengar apa juga jenis muzik. Sepertimana mereka boleh memahami apa yang adil dan apa yang tidak adil. Apa yang buruk dan apa yang baik. Kalau ia tidak dikaitkan dengan mana-mana ayat Tuhan pun mereka boleh menerimanya dengan rela hati tetapi kalau ia dikaitkan dengan mesej Tuhan pun mereka boleh mengenalinya sebagaimana mereka mengenali anak sendiri.

    Tidak ada kebimbangan kepada mereka yang berada di jalan kebenaran. Yang sentiasa bimbang dan takut adalah mereka yang sedar yang mereka berpegang kepada kepalsuan. Bila tidak dikepilkan dengan ayat-ayat Tuhan mereka kata ini akal-akalan kamu sendiri. Bila disandarkan kepada ayat-ayat Tuhan mereka kata, kenapa kamu tidak buat ayat sendiri.

    ReplyDelete
  30. Sejahtera semua alam semesta dgn maklhukNya....

    MLT sangat gembira membaca penerangan di atas semua para respon..

    Salam kenal KLA agak berlucu sahja huraiannya di atas. Gagasan berfikirnya juga berbeza,

    Jebon telah biasa dgn buah fikiran dengan rujukan teks sebagai penerangan.

    Tuan TM dengan cara penerangan yg tersusun rapi juga menurut gagasan berfikirnya sendiri melalui bacann masing2.

    MLY juga berharap TM , KLA dan jebon juga puteri berkongsi idea dlm soalan MLT kepada TM seperti di atas?

    Semoga ada kesudian merespon.

    Allah suci dari tamsilan manusia. Quran di dalam kitabullah dengan ayat2 keseluruhan alam tidak terukur. tidak ternilai dsb.

    Syahadat MLT I am religion. Religion is me. I don't OWN religion.

    Sila koreksi MLT plse plse

    ReplyDelete
  31. Salam

    MLT tulis...
    Jebon telah biasa dgn buah fikiran dengan rujukan teks sebagai penerangan.

    Komen:
    Dalam teks ada mesej... anda tak fikirkan mesej teks itu??

    Bergunakah teks kalu tidak ada mesejnya??...

    ReplyDelete
  32. MLT-bermain minda lagi...February 3, 2011 at 6:33 PM

    Sejahtera seemua sekelian alam,

    MLT mari kita kaitkan Teks Quran dgn ilmu2 apa jua termasuk ILMU saians.

    Mri kita bersama mengesankan apa itu BURUk dan Baik di alam ini.

    Khusus respon dibawah ini dulu.


    Could you pls answer these 3 basic questions:

    1. How do you know that you really know what you pretend to know?

    2. Why is there something (or order) rather than nothing at all (or chaos
    right now)?

    3. What are your reasons behind your belief that thruth is more preferable
    than deceptions, right is better than wrong, and good is higher than
    evil?

    &

    1. Do you know what knowing is? Who is knowing what he/she knows?

    2. Do order and disorder negate each other? Aren't they the two sides of the same coin?

    3. Do you know what is the reality over and above all those dualisms? Again, aren't they the two sides of the same coin?

    More basic than those 3 questions is: Are you aware of the ways of your own thoughts/thinking? Have you ever experienced the cessation of your thinking?

    ReplyDelete
  33. Salam MLT,

    Okay, since you insist.

    1. How do you know that you really know what you pretend to know?

    My answer:

    I never pretend to know anything. But obviously those people of religions are simply superb at this. And I am not one of them.

    2. Why is there something (or order) rather than nothing at all (or chaos right now)?

    My answer: So that I could live a good live and be grateful to God. You see, I am not a person of religion but I do believe in God.

    3. What are your reasons behind your belief that thruth is more preferable than deceptions, right is better than wrong, and good is higher than evil?

    My answer: Only men and women who got intoxicated by those cheap deceitful religious leaders will prefer deception rather than truth.

    &

    1. Do you know what knowing is? Who is knowing what he/she knows?

    My answer: I know if you ask this question to your religious leader, surely he or she will say that you are not supposed to know anything. Don't even think. Just follow me. I know everything.

    2. Do order and disorder negate each other? Aren't they the two sides of the same coin?

    My answer: Do the sides of the same coin facing each other? Or could they be made touching each other without making the coin breaks? Obviously, it is not about the coin. It is whether you choose to be on the good side or on the bad side of the coin.

    3. Do you know what is the reality over and above all those dualisms? Again, aren't they the two sides of the same coin?

    My answer: Yup, but again you are not talking about the coin. Your are talking about the sides of the coin. The reality is either you are on the good side of the coin or on the bad side of it.

    More basic than those 3 questions is: Are you aware of the ways of your own houghts/thinking? Have you ever experienced the cessation of your thinking?

    My answer: I never stop thinking. Only those of religion tend to tell people not to think. They might be donkeys, but not me.

    ReplyDelete
  34. Salam,

    Cuba kita renungkan, kenapa semua bangsa terbuka menerima sains dan teknologi? Tidak kira bahasa apa pun asalnya sesuatu ilmu sains itu disampaikan, ia boleh dikongsikan bersama seluruh dunia tanpa perlu adanya sistem kasta.

    Tetapi konsep ini tidak berlaku dalam bab agama. Agama sukar dikongsikan dengan matang macam ilmu sains dan teknologi. Agama memerlukan sistem kasta di mana adanya pembesar agama yang memonopoli dan orang awam yang menurut membuta-tuli.

    Jadi, yang mana lebih bermanfaat dalam hidup ini, sains dan teknologi atau agama?

    ReplyDelete
  35. Hye All!

    I agree that all are aware of the term toleration, but how many of them actually understand or practice it? Saye rase tak byk sbb kalau byk yg mempraktikkan sikap toleransi, takkan timbul isu seperti tunjuk perasaan, terrorism, perbalahan sesame sendiri dll yg most of the time puncanya melibatkan ketidakpuasan hati kerana kepercayaan/pandangan kedua belah pihak bercanggah. Kalau sikap toleransi tu diterapkan, mereka takkan buat perkara2 yg tersebut diatas, sebaliknya kedua-dua akan berbincang secara matang dan aman utk mencari penyelesaian ataupun, “u go your way n I go my way” tanpa menyalahkan sesiapa dan asalkan tidak memudaratkan mana2 pihak. Dan takkan pula ada yang menuding jari ke pihak2 yang berlainan pendapat daripadanya dengan mengatakan cara mereka itu salah dan terus melabelkan mereka sebagai sesat dan sebagainya. Pd kita mungkin sesuatu perkara yg dilakukan sesetgh pihak dianggap sesat kerana tidak mengikut “aliran normal” kebiasaan kita, tp pernah tak kita fikir ade perbuatan kita yg kita anggap baik itu dianggap sesat oleh pihak lain? In this case, how do we define sesat? Is there a universal guideline we can refer to?

    Tolokminda said: “Para sainstis pun bekerja untuk memahami mesej-mesej Tuhan juga, cuma dalam konteks yang agak berbeza. Apakah mereka juga tidak patut melakukannya? Kalau Kitab Tuhan kita tak mahu bincangkan, kalau alam Tuhan kita tak mahu fahamkan - apakah gunanya jadi manusia? Orang yang berjiwa universal boleh mendengar apa juga jenis muzik. Sepertimana mereka boleh memahami apa yang adil dan apa yang tidak adil. Apa yang buruk dan apa yang baik. Kalau ia tidak dikaitkan dengan mana-mana ayat Tuhan pun mereka boleh menerimanya dengan rela hati tetapi kalau ia dikaitkan dengan mesej Tuhan pun mereka boleh mengenalinya sebagaimana mereka mengenali anak sendiri.”

    That is a gd example of what I’ve been trying to say. Jika kita boleh bekerja same dalam hal2 seperti yg disebutkan tanpa bertelagah, salah-menyalah, paksa-memaksa dan sebagainya, kenapa tidak bila berkaitan hal2 lain seperti agama contohnya? Tak sah kalau perbincangan mengenai agama tak disulami dgn pertelagahan dan isu melabel seseorang sebagai sesat. Situasi yg pd saye absurd adalah bila seseorang bertanya soalan yg lain dari biasa mengenai agama, pasti akan berakhir dengan sama ada soalan itu dijawab tp tak menjawap pertanyaan yg diajukan, tidak dijawap sama sekali ataupun penanya akan terus dicap sebagai biadap. Bagaimana nak belajar atau memahami sekiranya kemusykilan tak dpt dijawap? Apakah dengan menurut saje segala yg diajarkan dari buku/teks/kitab atau oleh seorang guru/ustaz/ustazah boleh benar2 membuat kite sebenar-benarnya faham akan sesuatu perkara? Sebagai contoh, kalau seseorang ni mendgr atau membaca sepotong ayat tp dier tak truly faham maknanya. Bila tanya org, kejadian seperti contoh atas terjd. Dier terbiar tanpa jawapan, jd dier buat andaian dier sendiri mengikut pemahaman dier tentang ayat tu dan end up pemahaman dier tu tak betul dan lari dari makna sebenar. Siapa yg harus dipersalahkan dlm hal ni?

    Se-perkara lagi…part mane kat komen saye sebelum ni yg saye kate memahami mesej Tuhan adalah usaha yg buruk? Perkataan buruk pon takde saye rase dlm komen saye yg lepas. Part mane eh? hehe! Anyway, sekiranya saye quote mane2 Quran verse and later give my comment, yg saye comment itu adalah pandangan saye terhadap cara penulis yg cuba mengaitkan verse itu utk memantapkan lagi komen/hujah yg kdgkala tak kene. harap2 jelas la hendaknyer hehe

    Hasta Lavista Babe!

    ReplyDelete
  36. MLT, your questions are great. However, I am sorry to say that I am not able to answer, as I do not want to come up with “beholder statements”. Instead I would like to invite MLT, Jebon, Tolokminda and everyone to take a look at the Verses I purposely quote below and give your views, apakah maksud yg tersirat dlm verses yg tertera di bwh. Adakah ia mesej dari Tuhan ataupun Syaitan?

    (*Note: BM dari E-bacaan BI dari IslamAwakened English Quran Translation)

    62:1. Segala yang di langit dan di bumi menyanjung Allah, Raja, Yang Suci, Yang Perkasa, Yang Bijaksana.
    Literal What (is) in the skies/space and what (is) in the earth/Planet Earth praise/glorify to God, the king/owner/possessor, the Holy/Sanctimonious/Glorified , the glorious/mighty , the wise/judicious.

    91:8. Dan mengilhamkannya kepada kejahatan dan ketakwaan!
    Literal So He inspired/transmitted (to) it its debauchery/corruption, and its fear and obedience of God.

    59:16. Persamaan syaitan, apabila ia berkata kepada manusia, “Jangan percaya”; kemudian apabila dia tidak percaya, ia berkata, “Sesungguhnya aku berlepas diri daripada kamu. Sesungguhnya aku takut kepada Allah, Pemelihara semua alam.”
    Literal As/like (the) example/proverb (of) the devil, when he said to the human/mankind: "Disbelieve." So when he (the human) disbelieved, he said: "I am innocent/renouncing from you, that I, I fear God, the creations all together's/(universes') Lord."

    2:156. Orang-orang yang, apabila mereka ditimpa penderitaan, berkata, "Sesungguhnya kami kepunyaan Allah, dan kepada-Nya kami kembali."
    Literal Those who if a disaster/every thing hated struck them they said: "We are to God, and we are to Him returning."

    7:16. Berkata, "Oleh kerana Engkau telah menyalahkan aku, maka sungguh, aku akan duduk kepada mereka di jalan Engkau yang lurus,
    Literal He (the devil) said: "So with what you misguided/enticed me , I will sit/remain (E) for them (in) Your straight/direct road/way."

    Hasta Lavista Babe!

    ReplyDelete
  37. oh ya, terlupa nak ckp. abt MLT saying "I am religion. religion is me. I don't OWN religion." frm my understanding:

    "I am religion"- aku adalah the way of life

    "Religion is me"- the way of life adalah aku

    "I don't OWN religion"- aku tidak memiliki the way of life.

    Quran adalah bacaan semesta alam. Ia berbeza dgn teks Quran yg lazim digunakan kebykkan org. Ayat2 dan wahyu Allah tidak boleh dikira oleh para saintis atau sesiapa pun. Berckp mengenai saintis, saintis adalah seseorang yang menjawap sesuatu soalan atau andaian atau system (the art of doing it). They do not own or invent the art of doing did they?
    Kita sebagai manusia, tidak berhak melabelkan seseorang sebagai sesat, babi, donkey dan sebagainya. Sedangkan haiwan pun bertasbih kepada Allah. We are not the truth beholder, therefore it is inappropriate if we are to say this is right and that is wrong as we ourselves are not positively certain what defines right or wrong.

    ReplyDelete
  38. Salamualaikum

    Mula-mula aku nak bagitau Puteri yang aku adalah kaki rembat, jadi kau jangan marah kalau aku rembat idea-idea kau kat sini yang aku rasa sesuai untuk aku sebarkan, sebab aku rasa pemikiran kau lain dari yang lain dan sungguh make sense. Setidak-tidaknya pada aku, jadi orang lain jangan jeles. Anyway, aku percaya idea-idea ni semua bukan kau punya kan, tapi ilham dari Allah. so kau tentu tak marah kalau aku rembat/salin/fotostat/copy ke tempat lain. *1*2*3*4*5** tuuuuut masa dah tamat. Nampaknya kau diam, orang tua cakap, perempuan kalau diam tanda setuju. ok set!

    Aku pun macam si Kuda Laut Arab(Kau ni Kuda laut Pak Arab atau Kuda kat laut Arab? Aku guna akal aku, tapi aku tak sure setepatnya yang mana satu, jadi sila declare dan jangan biarkan aku tanpa jawapan, sebelum aku buat andaian sendiri. TKsh), dah lama baca tulisan kau Puteri, tapi aku tak pernah lagi komen kat blog kau ni. Sekarang aku bermula sebab aku tengok ramai dah sumbangkan idea, so aku pun tak jugak.

    AKu pernah terbaca Juang tulis, yang Puteri membataskan atau menghadkan sesuatu perkara yang tidak pernah Allah hadkan (Aku rembat semua kat sini sebab aku malas nak tulis banyak-banyak tempat). AKu nak nak tanya kau Juang, macammana kau tau yang mana satu yang betul=betul Allah nak? Allah bisik kat telinga kau ke yang pendapat Puteri tu salah? Aku bukan penyokong Puteri tapi aku penyokong Selangor. Jadi, persoalan aku tak ada kait mengait dengan mana-mana pasukan, tapi itu soalan yang timbul dalam benak fikiran aku bila kau tulis macam tu. Kau juga macam tau yang manusia suka buat batasan-batasan yang Tuhan tak pernah bataskan. Jadi aku rasa kau mesti dah confirm tau apa yang Tuhan nak sebenarnya.

    MLT, macam KLA tulis, ayat-ayat kau memang buat aku keliru sebab macam tergantung dan aku pun susah nak tangkap maksud kau. Tapi lebih baik ayat tergantung dari gantung tak bertali. Jadi memang patut kau pakai penterjemah macam KLA supaya orang macam aku tak keliru, ok. Aku terfikir pulak, ni kes macam Nabi menterjemahkan makna ayat-ayat Quran pada manusia sezamannya ke? (ingat, aku masih lagi berfikir pakai akal aku macam yang korang sarankan, jadi korang jangan meremehkan akal fikiran aku). Banyak-banyak penterjemah Quran yang ada sekarang, yang mana paling dekat dengan yang Allah kehendaki (aKu rasa Juang boleh jawab bab ni)?

    KLA, yang mana satu pendirian kau ni? Orang tak jawap soalan, kau kata macamana nak belajar kalau tak jawap kemusykilan, tapi bila kau tak nak jawap soalan orang, korang kata nanti nak jadi macam "beholder statement" pulak. Memamg buat aku pelik. Tapi KLA, aku setuju dengan kau bila kau terjemahkan tentang religion tu. Yeeehaaaa!! aku adalah hidupku yang tersendiri - my way of life babe! Bukan aku cipta cara hidupku ini babe.. tapi I live as it is babe! Agree with you very much babe!

    Tolong jawap soalan-soalan aku di atas, dan jangan biarkah kau terus berada dalam misteri. Tolong jangan cap aku biadap, sebab aku nak belajar wokey. Mcm kata KLA macamana nak belajar kalau kemusyiklan tidak dijawab?

    ReplyDelete
  39. correction tulisan aku kat atas (tapi kalau korang pakai akal, mungkin korang akan faham ayat aku tu tersilap):

    1. kat atas aku tulis: "so aku pun tak jugak."
    ayat yang sebetulnya aku nak tulis:"so aku pun nak jugak."

    2. kat atas aku tulis "Tolong jawap soalan-soalan aku di atas, dan jangan biarkah kau terus berada dalam misteri."

    ayat yang sebetulnya aku nak tulis:
    "Tolong jawap soalan-soalan aku di atas, dan jangan biarkan aku terus berada dalam misteri."

    Yeehaaa!

    ReplyDelete
  40. Bagi nak mencukupkan komen yang ke-40, aku tempah untuk tulis komen ni. Yeehaaa!

    KLA, kau tulis "Situasi yg pd saye absurd adalah bila seseorang bertanya soalan yg lain dari biasa mengenai agama, pasti akan berakhir dengan sama ada soalan itu dijawab tp tak menjawap pertanyaan yg diajukan, ....".

    Ini memeningkan kepala otak aku memikirkan samada kau dah tau jawapan kepada soalan tu atau belum? Macam dah dapat soalan bocor aje! Menurut keupayaan akal fikiran aku, bila kau menilai jawapan seseorang tu sebagai tak menjawab soalan yang ditanya, atau dengan kata lain "FAIL to answer the question", akal aku kata, mungkin kau dah ada satu schema jawapan kat tangan kau dari "kementerian pelajaran" yang buat soalan, dan kau sebagai "penanda kertas", membuat perbandingan antara jawapan penjawab dengan jawapan dari "kementerian
    pelajaran" tadi. Pada aku, kalau orang beri jawapan, itu adalah jawapan, samada jawapan tu kau puas hati atau tak, itu kes lain. tapi kalau kau pakai schema jawapan macam "kementerian pelajaran", memang kau akan kata "tak menjawab soalan yang ditanya".

    Dan lagi, bila kau (KLA) tulis "Dier terbiar tanpa jawapan, jd dier buat andaian dier sendiri mengikut pemahaman dier tentang ayat tu dan end up pemahaman dier tu tak betul dan lari dari makna sebenar." AKu nak tanya kau balik,
    jawapan dari siapa atau yang macammana yang dirasakan cukup ideal yang boleh memberikan makna sebenar dan membuat penyoal berpuashati? Menurut keupayaan akal fikiran aku, ini berbalik kepada isu toleransi yang kau bawakan kat atas tu. Dalam hal ni, kalau penyoal ada toleransi dan tak menyimpan rasa takpuashati just becoz it doesn't favor his/her way, aku rasa memang tak timbul isu perbalahan sesama
    sendiri dan label melabel macam kau tulis tu.

    Dan soalan kau 'siapa yang harus dipersalahkan' aku rasa kau kena jawab sendiri sebab kau yang kata jangan salah menyalahkan orang, macam ayat cantik kau "it is inappropriate if we are to say this is right and that is wrong as we ourselves are not positively certain what defines right or wrong"

    So KLA, kau jangan ar tak puashati dengan apa yang aku tulis, sebab nanti kau jadi bercanggah dengan apa yang kau sendiri tulis iaitu "how many of them actually understand or practice it?" dan kau berakhir dengan tak puashati pada diri sendiri nanti. Aku ikhlas nih!

    Apa yang aku nampak, mostly perbincangan di sini aman dan lebih matang sebab aku dah pergi ke tempat-tempat lain yang lebih teruk kutuk mengutuk dengan label sesat menyesatnya. Kat sini, walaupun ada perbezaan pendapat, tapi aku rasa masing -masing lebih matang dalam membincangkannya. Bawah topik "syurga .." aku nampak ada beberapa pendapat-pendapat yang berbeza sekali, bila dibincangkan
    dengan aman, aku nampak ada manafaatnya sebagai hujahan bak kata Puteri. Ala, biasalah kadang-kadang tu ada yang terlajak sebab dah naik syok guna akal, tapi nasib baik ada orang macam kau, yang ingatkan balik.

    Bila aku guna akal, aku nampak yang Puteri tak menafikan keperluan penggunaan akal, tapi tak semua jawapan tu betul kalau kau guna akal sebab akal terbatas. Korang nampak tak? atau korang pun tak guna akal? Pada aku, orang yang akan kekal bodoh ialah orang yang tak mahu mengaku kebodohannya, sebab tak ada sapa nak ajar orang dah pandai. (ingat.. aku bukanlah penyokong Puteri, tapi aku adalah penyokong tegar Selangor)

    Aku setuju betul la dengan KLA bila kau kata Quran adalah bacaan semesta alam. Jadi gunakanlah mata untuk melihat, telinga untuk mendengar, hati dan termasuk akal korang untuk MEMBACA QURAN. Common sense bukan AKAL aje, tapi MEMBACA AS A WHOLE. Kalau korang bataskan guna AKAL aje untuk fahamkan ayat aku, korang pasti tak faham, tapi kalau korang guna common sense untuk fahamkan ayat aku, mungkin korang akan faham.

    Yeeeehaaaa!

    ReplyDelete
  41. Salam KR,

    Kalau soalan MLT yang diperkatakan memang jawapannya perlu menurut set jawapan yang telah ditentukan oleh sipembuat soalan. Tapi saya telah cuba jawab tanpa menurut set jawapan itu dan saya sedang menunggu apa komen MLT. Beliau beria-ia minta dijawab tapi bila dah jawab senyap pulak. Mungkin dia balik kampung cuti Chinese New Year.

    ReplyDelete
  42. Hye All!

    KR said “KLA, yang mana satu pendirian kau ni? Orang tak jawap soalan, kau kata macamana nak belajar kalau tak jawap kemusykilan, tapi bila kau tak nak jawap soalan orang, korang kata nanti nak jadi macam "beholder statement" pulak. Memamg buat aku pelik.”

    Haha 1st of all, saye bkn nak jadi “beholder statement”, tapi tak nak keluarkan “beholder statement”. Saye pnah ckp kat komen yg sebelum2 ni yg saye ni tak pandai. Saye pon macam awak jugak, nak belajar. Jd kat sini saye pon nak bertanyelah, mcm mane saye nak menjawap soalan orang kalau kemusykilan saye sendiri belum terjawap? Haaa but at least saye terus terang (acknowledge) saye tak nak jawap, daripada saye ignore bulat2 atau shoot2 komen tak tentu hala…tak gitu? Terpulangla org nak anggap ape, saye tak paksa org suka/ikot cara saye. Hak masing-masing kan? Lgpon soalan2 saye pon nmpknyer mcm takde yg sudi menjawap…dibg soalan lg ade lah hehe KR tak nak jawap soalan2 saye atau commenters lain kat atas ni?

    KR said “Ini memeningkan kepala otak aku memikirkan samada kau dah tau jawapan kepada soalan tu atau belum? Macam dah dapat soalan bocor aje! Menurut keupayaan akal fikiran aku, bila kau menilai jawapan seseorang tu sebagai tak menjawab soalan yang ditanya, atau dengan kata lain "FAIL to answer the question", akal aku kata, mungkin kau dah ada satu schema jawapan kat tangan kau dari "kementerian pelajaran" yang buat soalan, dan kau sebagai "penanda kertas”……………………"

    Setahu saye, bila org menjawap soalan, jawapan dier mestilah ade kene mengena dgn soalan..kan? Kalau jawapan tu takde kene mengena dgn soalan, tu bkn jawapan..tu melalut namenyer(hehe sorry gurau!) When I say “jawapan tak menjawap soalan” tu.. Ah yg ni biar bg contoh senang sket orang2 yg keliru nak faham. contohnya begini….

    Contoh 1: Kalau seorang anak bertanye kepada ibunya
    Anak: Ibu! Bayi datang dari mana?
    Ibu: bila kau da besar nnt kau taulah….
    ( ape kene mengene asal usul bayi dgn perihal budak tu da besar? nak dptkan jawapan soalan kene tunggu smp besar. kalau budak tu mati besoknya amacam?)

    Contoh 2: seseorang murid bertanya ustaz
    Murid: Ustaz, kenapa kat masjid org baca Quran, tak bace Bible?
    Ustaz: kenape biadap sgt tanyer soalan mcm tu?!!
    ( ni…jawap soalan jugak? Hmmm)

    paham tak ape yg saye terangkan? Maafla yer.. awal2 lg saye da ckp saye tak pandai..sbb tu nak blajar dari org yg bijak pandai yg mungkin ade kat sini (tp kalau org pandai tak paham jugak keterangan org tak pandai ni tak tau la kan hehe!)

    KR said “Dan lagi, bila kau (KLA) tulis "Dier terbiar tanpa jawapan, jd dier buat andaian dier sendiri mengikut pemahaman dier tentang ayat tu dan end up pemahaman dier tu tak betul dan lari dari makna sebenar." AKu nak tanya kau balik,
    jawapan dari siapa atau yang macammana yang dirasakan cukup ideal yang boleh memberikan makna sebenar dan membuat penyoal berpuashati?”

    Refer to my 2nd answer. Kalau sesiapa dapat paham answer saye yg kedua tu mesti dah paham sgt2 la ape yg saye maksudkan.

    Oh ya, before I forget. To KR, saye bkn penterjemah MLT atau siapa2. Saye cuma memberi pandangan tentang ape yg saye faham dari komen2 yang ade kat sini. Seperti yg saye ckp dkt komen saye sblom ni
    “cuma nak share ape yg saye dpt tangkap(on my own personal understanding) frm komen2 MLT (kalau salah mintak maaf la yer hehe).”
    scroll la ke atas kalau rajin..mesti nampak ayat tu. tp kalau dari awal da baca dgn teliti dah nmpk kot…hehehe! Ni pon contoh jugak ni, on how different people dgn pemikiran yg berbeza “mentafsir” sesuatu yg same tp dpt jawapan berbeza. Trima kaseh( ikhlas dari hati ni) la sbb bg contoh free hehehe!

    Tolokminda. Saye pon heran dengan MLT. Saye fikir permainan fikiran MLT is similar dengan kata2 syaitan dlm firman Allah, but I don’t want to be a truth beholder dgn menghukum dier sebagai sesat, donkey, monyet dll.

    MLT, where are you? Buktikanlah kebenaranmu as per mentioned in the Quran.

    Hasta Lavista Babe!

    ReplyDelete
  43. KLA, kalau pun kau kata tak nak keluarkan "beholder statement" as ur reason utk tak jawap soalan, nampak tak yang kau juga cari alasan. Jadi, apa yang aku nampak kat sini ialah, nak jawap atau tak jawap itu tak jadi hal, tak kan lah setiap orang nak declare macam ni:

    commenter A: MLT, aku tak nak jawap soalan kau sebab ...
    commenter B: MLT, aku tak nak jawap soalan kau sebab ...
    commenter C: MLT, aku tak nak jawap soalan kau sebab ...
    commenter D: MLT. aku tanak jawap soalan kau sebab ...
    .
    .
    .

    Kau bayangkan kalau semua mesti jawab untuk tak nak menjawab. (sila guna akal, aku serius nih!). Jadi, aku rasa memadailah diam kalau tak nak jawab dan tak payah nak kaitkan sebab-sebab, nanti jadi melalut permainan akal korang. Anyway, mana kau tau kalau orang tak jawab tu maknanya dia ignore bulat2. (ni pun permainan akal lagi!) Entah-entah dia tengah berfikir dan berfikir dan belum dpt jwpn.. Nanti bila dia cuba jawap juga, kau pulak kata dia melalut. Jadi aku rasa lah beb, kat sini kita perlu tanya diri kita masing2 dengan JUJUR sekali, apakah soalan kita tu betul2 sebab kita tak tau dan nak cari maklumat, atau kita cuma nak jadi penyaring/penanda betul dan salah dalam menilai pemikiran orang lain. Aku tak perlu jawapan korang, korang jawab pada diri sendiri.

    Cakap pasal melalut ni, kau kata klu jawapan takde kena mengena dgn soalan, tu melalut namanya. Aku meminjam ayat MLT, itu kebenaran kau aje tu. Bagi aku, aku respect jugak la bagi yg cuba jawab walaupun tak kena mengena dengan soalan, dalam kiraan akal fikiran aku, yang mungkin sipenjawab fikir dia dah abis perah otak nak dapatkan akal utk jawab soalan tapi rupanya bagi sipenyoal, masih tak jawab soalan (aku teringat jawapan2 aku kat sekolah dulu, patutlah fail sebab aku tak jawab ikut schema tapi ikut suka hati aku.Dan aku terkenang-kenang ayat-ayat MLT yang tak ikut schema bahasa tu tapi ikut suka hati dia..oh!). Jadi, kalau aku jadi "penanda", aku tak bagi dia kosong(zero), sebab aku masih ingat betapa kecewanya aku bila kertas jawapan aku dipulangkan dgn markah 0-zero-kosong. Jadi KLA, aku buat andaian yg kau berfikir ikut schema. Ni macam kes, kawan aku tanya aku asam pedas tu sedap tak? aku jawab, macam yang mertua kau masak. Apakah aku tak menjawab soalan atau dia yang tak paham jawapan?

    Tentang contoh murid tan ustaz tuh, kalau kau guna common sense, kau akan faham yg ustaz tu tak ada jawapan kpd soalan murid tu, tapi dia tak mau dikata dia tak reti jawab (ustaz nak tunjuk serba tau!), maka dia pun jawab dgn suatu jawapan (janji jawab!). Pd aku la babe, kalau murid tu tak puashati, tak yah nak create scene dengan marah-marah ustaz, cari aje alternatif lain. BACAAN semesta alam babe, bukan dari ustaz aje. Nampak tak, kat sini aje fikiran kita dah menilaikan berbeza atas perkara yang sama, dan aku yakin kau tak akan kata aku salah kalau kau faham toleransi berfikir.

    KLA, aku tak kata kau ADALAH penterjemah MLT, dan kalau kau rajin scroll up dan baca dengan teliti, kau pun mesti nampak perkataan "MACAM" dalam ayat aku tu. Fikiran macamana yang buat kau terasa yang kau, "ADALAH penterjemah", tu. Jadi kat sini, aku tambah contoh kau tu, "on how different people dgn pemikiran yg berbeza “mentafsir” sesuatu yg same tp dpt jawapan berbeza.". Aku rasa bangga babe kau kasi aku peluang tambah contoh2 tu, aku ikhlas nih!.

    KLA, kau tulis "awal2 lg saye da ckp saye tak pandai." . Tulisan kau ni serupa aje macam yang Puteri tulis, nanti MLT akan kata ini permainan-fikiran juga ala cry-baby-game!

    Jadi, soalan kau pada aku "KR tak nak jawap soalan2 saye atau commenters lain kat atas ni?", aku jawab, KLA and others, your questions are great. However, I am sorry to say that I am not able to answer, as I do not want to come up with “beholder statements”. TQ.

    Anyway KLA, selamat bermain permainan-fikiran.

    Yeeehaaa!

    ReplyDelete
  44. Salam,

    "KR: AKu nak tanya kau Juang, macammana kau tau yang mana satu yang betul=betul Allah nak? Allah bisik kat telinga kau ke yang pendapat Puteri tu salah?"

    1. Bila saya mempersoalkan pendapat seseorang, bukan bermakna saya menghukum pendapat orang itu salah. Seingat saya, tidak pernah saya menghukum pendapat seseorang itu salah. Saya hanya persoalkan jika sesuatu pendapat itu ada kelemahannya dengan harapan orang lain itu memikirkan pendapat yang lebih kukuh untuk dijadikan pegangan.

    2. Jika seseorang itu mempunyai sifat suka membaca, maka apa yang dikehendakinya adalah buku-buku. Jika seseorang manusia itu mempunyai sifat sukakan kebersihan, maka apa yang dikehendaki agar orang lain tidak membuat sepah. Jadi, macam mana saya dapat tahu apa yang Allah kehendaki, adalah dengan memahami Sifat-sifat Allah sebagai Pencipta kita. Jika kita mencipta komputer agar prosesornya sentiasa berfungsi seoptimum mungkin, takkanlah Allah mencipta manusia agar akalnya tidak digunakan?

    ReplyDelete
  45. Salam,
    Mungkin juga ini dapat memberi sedikit gambaran apa yang dipersoalkan;

    6:112 Dan Kami adakan untuk setiap penyebar, musuh dari syaitan, kepada manusia dan jinni yang mengilhamkan ucapan khayalan yang indah untuk menipu dan jika dikehendaki pemeliharamu tidaklah mereka lakukanya maka biarkanlah mereka dengan apa telah mereka ada-adakan.
    6:113 Dan untuk mempengaruhi hati orang yang tidak amanah dengan akhiratnya dan melibatkan dengan khayalan yang diilusikanya.
    6:114 Apakah aku akan mencari penghakiman dari selain Allah dan Dia yang menurunkan kepadamu kitab ini dengan terperinci dan orang yang Kami datangkan kepada mereka kitabnya mereka mengetahui dianya diturunkan oleh pemeliharamu dengan benar maka janganlah kamu menjadi orang yang keraguan.
    6:115 Maka selesailah sudah kalimah pemeliharamu dengan benar dan adil dan tiada siapa pun dapat mengubah kalimahNya dan Dia yang mendengar yang mengetahui.
    6:116 Dan jika kamu mentaati kebanyakan dari manusia dibumi mereka akan menyesatkan kamu dari jalan Allah, tidaklah mereka mengikuti melainkan prasangka dan hanyalah khayalan dan anggapan mereka.
    6:117 Pemeliharamu mengetahui siapa telah sesat dari jalanNya dan siapa yang telah mendapat petunjukNya.
    6:118 Maka makanlah dari apa diingatkan nama Allah keatasnya jika kamu amanah dengan tanda-ayatnya.
    Makan/kuluu itu jgnlah ingat MAKAN je??tapi cuba replace dgn 'consume" akan dpt apa Allah maksudkan!!

    Adios.

    ReplyDelete
  46. Juang, ok la kalau kau kata kau hanya mempersoalkan pendapat seseorang,aku tak moh argue bab ni. Tapi kau nampak tak, bila kau tulis "Puteri membataskan/menghadkan sesuatu yang Allah tak hadkan", pada aku ayat kau tu sangat jelas yang kau (1)meletakkan suatu tuduhan pada orang tu - macam kau dah confirm (2) confirm tau apa yang Allah nak.

    Kau nampak tak Juang, bila kau mencirikan sifat-sifat suatu benda, kau menciptanya dalam fikiran kau dulu.Aku kasi contoh benda yang kau selalu contohkan, komputer. Contohnya, kalau kau nak cipta satu komputer, dah tentu kau membayangkan sifat-sifatnya dulu dalam fikiran kau dengan ciri-ciri yang kau nak, barulah kau terjemahkan semua tu dalam bentuk fizikalnya dan kau pun bergeraklah cari bahan-bahan yang kau perlukan sebagaimana yang terbayang dalam fikiran kau. Lepas kau assemble semua parts tu, jadilah komputer ciptaan kau yang kemudian kau namakan makhluk tu sebagai "Juang".

    Apa yang aku faham, Allah tu tak bersamaan dengan apa-apa makhluk pun, dan fikiran aku tak mampu memikirkan bagaimana ALLAH tu. Bila kau kata kau tau apa ALLAH nak dengan memahami sifat-sifat ALLAH, apakah kau yakin itu benar-benar Allah, yang kau bentuk dan gambarkan dengan ciri-ciri sifat tersebut, dalam fikiran kau? Kalau Allah adalah sebagaimana yang dalam fikiran kau, siapakah yang lebih berkuasa, fikiran kau atau Allah?

    Juang, kalau pun kau kata kau tau apa Allah nak dengan cara memahami sifat-sifat Allah(sebagaimana dalam fikiran kau), apakah dengan cara itu, kau betul-betul yakin faham, apa yang Allah batas dan tak bataskan? Ini permainan fikiran lagi Juang, dan jangan kata aku salah atau sesat atau tak boleh fikir macam tu, sebab aku bermain permainan-fikiran, akal-fikiran yang kau agung-agung kan.

    ReplyDelete
  47. Salam,

    "KR: Tapi kau nampak tak, bila kau tulis "Puteri membataskan/menghadkan sesuatu yang Allah tak hadkan", pada aku ayat kau tu sangat jelas yang kau (1)meletakkan suatu tuduhan pada orang tu - macam kau dah confirm (2) confirm tau apa yang Allah nak."

    Saudara perasan tak yang saya menulis begitu setelah Puteri mengatakan seperti "bila mengadap Tuhan, akal tidak boleh digunakan". Jika Puteri dapat kemukakan ayat-ayat Tuhan yang menetapkan seperti apa yang dia katakan, tidaklah saya mengatakan terhadapnya begitu.

    Saya hanya memberi respon berdasarkan pendapat seseorang. Lainlah saya hanya menghukum pendapat Puteri sebagai salah tanpa apa-apa punca.

    "KR: Apa yang aku faham, Allah tu tak bersamaan dengan apa-apa makhluk pun, dan fikiran aku tak mampu memikirkan bagaimana ALLAH tu. Bila kau kata kau tau apa ALLAH nak dengan memahami sifat-sifat ALLAH, apakah kau yakin itu benar-benar Allah, yang kau bentuk dan gambarkan dengan ciri-ciri sifat tersebut, dalam fikiran kau? Kalau Allah adalah sebagaimana yang dalam fikiran kau, siapakah yang lebih berkuasa, fikiran kau atau Allah?"

    Yang memberitahu Sifat-sifat Allah kepada manusia adalah Allah sendiri. Sama macam kalau saudara beritahu sifat-sifat saudara di blog ini bahawa saudara seorang yang suka membaca, suka pada mereka-cipta, dan menggunakan masa untuk kerja-kerja kebaikan, maka secara common sense saya boleh tahu yang saudara tidak berkehendakkan untuk membuang masa merempit di jalan raya kerana itu sudah bercanggah dengan sifat-sifat saudara.

    Begitulah daripada maklumat tentang Sifat-sifat Allah yang Allah jelaskan dalam KitabNya, maka saya boleh menjangka apa yang masuk akal tentang KehendakNya itu. Itulah sebabnya Allah bagi kita akal supaya boleh memahami KehendakNya.

    Macam mana seorang suami itu dikatakan mencintai isterinya jika sukar nak fahami kehendak hati isterinya? Jadi macam mana makhluk itu boleh mengaku dia mencintai Allah kalau gagal nak memahami Kehendak Tuhannya biarpuan Tuhan itu sudah beritahu Sifat-sifat DiriNya?

    "KR: Juang, kalau pun kau kata kau tau apa Allah nak dengan cara memahami sifat-sifat Allah(sebagaimana dalam fikiran kau), apakah dengan cara itu, kau betul-betul yakin faham, apa yang Allah batas dan tak bataskan? Ini permainan fikiran lagi Juang, dan jangan kata aku salah atau sesat atau tak boleh fikir macam tu, sebab aku bermain permainan-fikiran, akal-fikiran yang kau agung-agung kan. "

    Jika isteri kita mempunyai sifat cemburu buta, sudah pasti kita akan dapat common sense yang isteri kita itu tidak mahu dimadukan. Begitu juga jika isteri kita beritahu yang dia tidak tahan makan makanan yang pedas-pedas, maka daripada situ kita dapat tahu yang isteri kita terbatas kehendaknya nak makan sesuatu jenis makanan.

    Cuba saudara guna apa yang ada di sekeliling saudara itu sebagai jawapan persoalan saudara terhadap saya. Nanti saudara akan nampak.

    ReplyDelete
  48. Salam semua,

    Beberapa ketika Puteri tak jenguk blog ni, dah panjang lebar perbincangan rupanya.

    Salam khusus buat KR, Puteri tak minta "back-up" dari sesiapa jauh sekali cari penyokong dan samasekali tidak pernah bercita-cita mewujudkan semacam satu kelompok, persatuan dll yang mengikut pemikiran Puteri. Jadi, tak usahlah dikecohkan apa yang Puteri tulis yang mana orang fahamkan ke lain. Kuasa memahamkan bukan dari kita.

    Kalau semua teliti balik apa yang Puteri tuliskan, Puteri sememangnya tak menidakkan keperluan penggunaan akal dalam kehidupan sebagai manusia demi interaksi sesama makhluk di alam ini untuk membina tamamdun kehidupan yang maju. Tapi itulah kebiasaan sikap manusia yang terbawa-bawa kemarahannya di tempat lain dan melemparkannya di sini dan pukul rata aje semua orang lain selain dirinya dan kelompoknya, tak guna akal. Apa yang Puteri nyatakan berkali-kali ialah dalam hubungan dengan Allah, fikiran tidak diperlukan lagi dan kita tidak perlu berakal-akal dengan Allah, tp sebahagian tak boleh terima pendapat Puteri tu, dan mereka membidas dengan hujah mereka. Puteri tak rugi apa-apa kalau mereka tak percaya/beriman dengan kata-kata Puteri. Itu hanyalah perkongsian Puteri dari pengalaman sendiri.

    Hujah KR berkaitan fikiran dan Allah di atas, Puteri setuju. Puteri tak pandai aje nak terjemahkan kefahaman Puteri dalam bentuk tulisan kreatif, agaknya itulah yang sebahagian mereka belum tangkap maksud Puteri. Tak apa, pelan-pelan aje, Demi Masa.

    Sesungguhnya ayat asal Puteri adalah begini "Hentikan sang fikiran bila kita berhablumminallah. Kita tak perlu berfikir-fikir dengan Allah sebab tiada suatu pun yang bersamaan dgn Allah jika ianya mampu difikirkan. Allah tak bersamaan dengan makhluk, jadi apa aje yang mampu kita fikir, ianya bukan Allah." dan kemudian Puteri ada menulis "Tapi, dalam berhubungan dengan Allah, akal itu tidak diperlukan lagi." bukan sebagaimana yang Juang kutipkan tu. Juang, bacalah semula penerangan Puteri di topik sebelumnya dan cuba ulang-ulang membacanya. BACALAH dengan berlapang dada, tanpa prejudis, tanpa prasangka dll. Semoga suatu kefahaman menyelinap masuk dalam jiwa Juang akan apa yang Puteri maksudkan. Puteri tak ada upaya memahamkan sebab kefahaman bukan dari Puteri.

    Puteri tak berapa sihat sejak kebelakangan ni, jadi komitmen Puteri dalam blog agak kurang. Puteri harap, teruskanlah memeriahkan perbincangan secara berilmiah dan aman. Dengan kejujuran masing-masing menyerlahkan kebenaran, pasti akan ada manafaatnya buat diri masing-masing. Kata-kata bukanlah bendanya, ia hanya label bagi tujuan kemudahan berkomunikasi. Sejauh kita bergantung pada kata-kata untuk kefahaman, ia tak mampu difahami sepenuhnya, kecuali dengan mengalaminya sendiri.

    Salam hormat dari Puteri buat semua.

    ReplyDelete
  49. Salam,
    Juang tulis : "Macam mana seorang suami itu dikatakan mencintai isterinya jika sukar nak fahami kehendak hati isterinya? Jadi macam mana makhluk itu boleh mengaku dia mencintai Allah kalau gagal nak memahami Kehendak Tuhannya biarpuan Tuhan itu sudah beritahu Sifat-sifat DiriNya?"

    komen Puteri: Jangan sesekali kita berfikir yang Allah itu berkelakuan seperti manusia, berfikiran seperti manusia, berkehendak seperti manusia.

    Renungkanlah apa yang MLT tulis : "ALLAH SUCI DARI TAMSILAN MANUSIAWi!!"

    ReplyDelete
  50. Salam

    Juang tulis : "Macam mana seorang suami itu dikatakan mencintai isterinya jika sukar nak fahami kehendak hati isterinya?

    Komen;
    Khusus kpd komen Juang nih (bukan tentang Tuhan)... bertuah la pompuan yg bersuamikan Juang nih...

    ReplyDelete
  51. Hye All!

    Puteri said “Tapi itulah kebiasaan sikap manusia yang terbawa-bawa kemarahannya di tempat lain dan melemparkannya di sini dan pukul rata aje semua orang lain selain dirinya dan kelompoknya, tak guna akal.”

    Saye setuju tu Puteri!

    KR said “KLA, kalau pun kau kata tak nak keluarkan "beholder statement" as ur reason utk tak jawap soalan, nampak tak yang kau juga cari alasan. Jadi, apa yang aku nampak kat sini ialah, nak jawap atau tak jawap itu tak jadi hal, tak kan lah setiap orang nak declare macam ni:

    commenter A: MLT, aku tak nak jawap soalan kau sebab ...
    commenter B: MLT, aku tak nak jawap soalan kau sebab ...
    ……..
    Kau bayangkan kalau semua mesti jawab untuk tak nak menjawab. (sila guna akal, aku serius nih!).”


    Tak ingat pulak saye ade suruh orang declare mcm tu.erk ade ke? itu kan cara saye.mcm ayat cantik saye “saye tak paksa siapa2 suka/ikot cara saye”. In this case I chose to declare that I do not want to answer. ade ke saye ckp “ok, semua yang tak nak jawap soalan sila declare secara rasmi” ? takde pon. Saye berckp tentang pilihan/pandangan saye.

    KR said “Anyway, mana kau tau kalau orang tak jawab tu maknanya dia ignore bulat2. (ni pun permainan akal lagi!) Entah-entah dia tengah berfikir dan berfikir dan belum dpt jwpn..”

    Saye pon nak tanyer ni.Anyway, mana awak tau kalau orang tu tak jawab maknanya orang tu tgh berfikir dan belum dpt jawapan?Sure ke?Certain ke? hehehe

    KR said “Nanti bila dia cuba jawap juga, kau pulak kata dia melalut. Jadi aku rasa lah beb, kat sini kita perlu tanya diri kita masing2 dengan JUJUR sekali, apakah soalan kita tu betul2 sebab kita tak tau dan nak cari maklumat, atau kita cuma nak jadi penyaring/penanda betul dan salah dalam menilai pemikiran orang lain. Aku tak perlu jawapan korang, korang jawab pada diri sendiri.”

    Anyway,mane awak tau kalau orang tu cuba jawab saye akan kate dier melalut?Perkara belum jadi ni.awak dah boleh tau outcomenyer.hebat! (belajar dgn nujum pak belalang eh?) teruskan gunakan akal awak dengan JUJUR berkaitan soalan ni. Tak payah jawab kat saye, jawab kat diri sendiri jer.

    ReplyDelete
  52. sambungan di atas..

    KR said “Ni macam kes, kawan aku tanya aku asam pedas tu sedap tak? aku jawab,macam yang mertua kau masak.Apakah aku tak menjawab soalan atau dia yang tak paham jawapan?”

    Oohh kisahnyer.Jadi kalau saye jawap soalan mcm ni boleh tak agak2…saye quote balek soalan awak pd saye.KR said “KLA, yang mana satu pendirian kau ni?”saye menjawab,“macam pendirian nenek jiran awak.” Boleh?Mesti boleh kan? Hehehe

    KR said “Tentang contoh murid tan ustaz tuh, kalau kau guna common sense, kau akan faham yg ustaz tu tak ada jawapan kpd soalan murid tu, tapi dia tak mau dikata dia tak reti jawab (ustaz nak tunjuk serba tau!), maka dia pun jawab dgn suatu jawapan (janji jawab!).”

    Dengan commonsense,selalunyer murid tu org straight away anggap sebagai seorang budak..kan? dan kalau awak guna commonsense jugak, kalau dibanding murid dengan ustaz, tahap pengetahuan siape lebih luas secara amnya?adekah tahap common sense seorang murid/budak same dengan ustaz/org dewasa?Lgpon contoh tu pasal murid tu..bkn pasal saye.apsal pulak commonsense saye yg dikaitkan?Dan pasal menjawab asalkan jawab, boleh ke org belajar dgn cara mcm tu? Berbalik pada contoh tu tentang pertanyaan dan jawapan nyer. Ape yg dpt murid tu belajar dari jawapan ustaz terhadap soalannya?Kat masjid org bace Quran sbb murid tu biadap?Eh lain jer bunyinyer hehe!

    KR said,“KLA, aku tak kata kau ADALAH penterjemah MLT, dan kalau kau rajin scroll up dan baca dengan teliti, kau pun mesti nampak perkataan "MACAM" dalam ayat aku tu. Fikiran macamana yang buat kau terasa yang kau, "ADALAH penterjemah", tu.”

    Sekali lagi, tang mane yang saye ckp “KR CAKAP saye ni penterjemah MLT”? Saye cume menjelaskan aje. Takot awak keliru pulak nnt…lgpon bkn awak ke yg cakap awak selalu keliru? Saye ikhlas ni nak kurangkan kekeliruan awak Hehehe

    KR said“Aku rasa bangga babe kau kasi aku peluang tambah contoh2 tu, aku ikhlas nih!.”

    Saye pon bangga jugak sbb dpt tunjukkan live example through awak!

    KR said “KLA, kau tulis "awal2 lg saye da ckp saye tak pandai." . Tulisan kau ni serupa aje macam yang Puteri tulis, nanti MLT akan kata ini permainan-fikiran juga ala cry-baby-game!”

    Serupa,tapi tak sama kan?MACAM kan?

    KR said “Jadi, soalan kau pada aku "KR tak nak jawap soalan2 saye atau commenters lain kat atas ni?", aku jawab, KLA and others, your questions are great. However, I am sorry to say that I am not able to answer, as I do not want to come up with “beholder statements”. TQ.”

    TQ jugakla sbb sudi quote kate-kate saye.Terharu rasenyer!

    Anyway KR,selamat bermain dengan akal.Tp jgn smp dipermainkan akal yer!Berhati-hati di jalan raye!


    To MLT: Demi Allah, I am not your blind follower. Seem to me you “MACAM” berkelakuan syaitan portrayed in Quran. (honestly this is my “EQUAL-MIND” perception). Pls respond to all. (lamenyer cuti Chinese New Year!)

    Hasta Lavista Babe!

    ReplyDelete
  53. KLA, kau nampak tak, contoh yang aku bawakan tu ialah kerana kau tulis "at least saye terus terang (acknowledge) saye tak nak jawap, daripada saye ignore bulat2 atau shoot2 komen tak tentu hala…tak gitu?".

    OK, aku nak sangka baik pada kau, aku ikhlas nih!, so aku nak tanya kau, bila kau tulis ayat tu begitu, ada kau apa maksud/pandangan kau pada orang yang tak jwb soalan MLT bila kau tulis gitu. Aku ikhlas ni nak tau, aku tak nak sangka-sangka lagi pada kau dengan akal fikiran aku, jadi sila beritahu ye!

    Then, pasal kau nak jawab "macam pendirian nenek jiran awak" tu, aku kata, itu kau punya suka. AKu bukan nak buat babak drama, so aku tak kisah

    KLA tulis "Saye pon nak tanyer ni.Anyway, mana awak tau kalau orang tu tak jawab maknanya orang tu tgh berfikir dan belum dpt jawapan?Sure ke?Certain ke? hehehe" dan "mane awak tau kalau orang tu cuba jawab saye akan kate dier melalut?" haaaa.. ini dia, jadi kau nampak, yang ini semua adalah hasil permainan fikiran. Bila kau sendiri pun tak tau yang mana betul atau salah, uncertain aje. Great job babe.. u got it!

    Hah, aku setuju pengetahuan ustaz SECARA AMnya lebih luas dari murid, tapi tak semestinya ustaz serba tau, jd kalau dah ustaz jawab macam tu, nak buat apa kecoh-kecoh babe hanya kerana tak puas hati dengan jwpn dia, kan kau juga kata praktikkan toleransi. Kalau hidup bergantung pada ustaz tu aje,memang kau rasa hurt la babe bila ustaz tak jawab soalan kau. Kau sendiri dah tertanya-tanya kan, boleh ke belajar dengan orang macam tu? You see! Kalau dah rasa org macam tu susah kau nak belajar, tinggal aje la babe, tak yah buat kecoh. Bacaan semesta alam la babe.

    KLA, aku nampak kepintaran akal-akalan kau dalam menyusun kata-kata supaya hujah memihak pada kau, at least pada pandangan aku (Anggap ini satu penghargaan dari aku untuk kau yang bijak mengakal, aku serius nih!). Posting awal kau, kau cuma tulis murid, tapi bila kau jelaskannya later on, kau tambah pulak murid/budak. hehe Sedangkan murid tak semestinya budak babe. Lepas tu kau cipta ayat yang aku tak tulis iaitu "KR CAKAP saye ni penterjemah MLT?". hahaha hehehe bijak mengakal tu nama babe!

    Dan bila kau tulis "Lgpon contoh tu pasal murid tu..bkn pasal saye.apsal pulak commonsense saye yg dikaitkan?" hah! barulah aku faham tentang kau hehehe, at least pada pandangan aku, tapi tak yah aku declare sebab ianya bukan kaitan kau.

    Pasal tulisan kau yang aku kata macam yang Puteri tulis tu, memanglah aku tulis "MACAm", at least sekarang u got it babe!

    Anyway, cuti raya cina dah abis, dan aku akan sibuk dengan kerja-kerja aku seperti biasa. Aku ucapkan selamat terus bermain permainan fikiran pada korang semua. Terutama pada KLA, nice knowing u babe, aku ucapkan terimakasih kerana mengisi cuti raya cina aku kali ni dengan permainan ini, that was fun babe! (aku ikhlas nih!) Hope to join you guys again in this game, in future. Selesa tak guna akal? he he he

    Yeeehaaa!

    ReplyDelete
  54. Assalamualaikum Dunia......

    MLT terpanggil ke sini setelah baca bebarapa perespon di sini. MLT mmng menyambut Chinese New Year bersama sahabat2 berbangsa cina di dunia ini.

    ok le MLT nak kasi opni. MLT kate berhentikan fikiran dgn suka rela dan tenang saja, lenyapkan fikiran dll. MLT sangat yakin dlm pemberhentian-minda kita semuanya ibarat Die before you die.....

    MLT berasaskan dgn sengaja Teks Quran sebagai penyandar here and now.

    "Qullu man alaiha faan, wa yabqo Wajhu Rabbika" ("Segala sesuatu di muka bumi ini fana [termasuk aku/diriku], yang tetap hanyalah Wajah Tuhanmu.") - (QS. 55:26-27, Ar-Rahmaan)

    "... Kullu shay'in haalikun 'illaa Wajhahu ..." (QS. 28:88, Al-Qasas)
    "... Segala sesuatu [yang ada] pasti binasa, kecuali Wajah-Nya. ..."

    Untuk memahami & mencamkan kedua ayat agung itu, apakah perlu agama (Islam, Kristen, Buddha, Hindu dsb)? Tidak, bukan; yang diperlukan hanyalah sadar. Dalam praktiknya, agama-agama itu hanyalah menghalangi pencerahan terhadap kefanaan eksistensi ini, kefanaan diriku ini.

    saya jawab dengan ringkas:

    Orang berselisih paham tentang Tuhan & kitab suci, karena yang diperselisihkan itu bukan hakikat Tuhan yang sesungguhnya, melainkan sekadar gambaran Tuhan yang ada di dalam akal budi (intelek) manusia. Intelek itu selamanya terkondisi & terbatas, sehingga mustahil mmpu menyelami Tuhan seutuhnya. Karena intelek itu sering diidentikkan dengan aku/nafs/diri, maka dapat didalilkan bahwa aku/nafs/diri itu mustahil untuk sampai kepada Tuhan yang Al-Haq (Kebenaran).

    Dengan kata lain: Tuhan yang Haq berada di luar jangkauan pikiran/nafs manusia. Agar Tuhan yang Haq bersemayam di dalam batin, maka aku/pikiran/nafs harus berhenti. (Lihat kembali Al-Rahman & Al-Qasas di atas.)

    MLT beri peluang sangat terbuka utk sesiapa mahu komen or kritik dgn lembut or keras or menjadikan MLT di sini sebgai Sasaran target, I dun mind coz I M Religion. Religion is me. I DONT OWN RELIGION.

    NOTE : sesiapa menyoal MLT di sini diperlukan dgn sokong teks Quran dgn surah dan nomor ayat.setiap seorang satu soalan sahaja.

    Sesiapa tidak menurut kondisi MLT di atas ini, MLT wajib tidak melayaninya.

    Wassalam.

    ReplyDelete
  55. Mak Long Tijah-berperanan...February 7, 2011 at 4:11 PM

    asalamualaikum Puteri khususnya,

    MLT sengaja tarik ini---
    Salam khusus buat KR, Puteri tak minta "back-up" dari sesiapa jauh sekali cari penyokong dan samasekali tidak pernah bercita-cita mewujudkan semacam satu kelompok, persatuan dll yang mengikut pemikiran Puteri. Jadi, tak usahlah dikecohkan apa yang Puteri tulis yang mana orang fahamkan ke lain. Kuasa memahamkan bukan dari kita.

    MLT juga respon dgn sengajar teks Quran sebagai penyandar surah Al-kafirun ?

    Sila beri pendapat.......

    wassalam

    ReplyDelete
  56. Salam MLT,
    Kalau MLT suka nak kaitkan atau sandarkan atau backup kata2 Puteri tu dengan surah Al-kafirun sebagai penguat hujah, lakukanlah, kalau itu menyenangkan MLT dan jika ianya tak jadi kesalahan bagi perundangan diri(cara hidup/agama/religion) MLT. Malah bukan ayat Quran aje, riwayat2(pepatah/falsafah) Melayu, Inggeris, Cina, India, Arab dll pun boleh kalau dirasakan sesuai menurut akal-akalan MLT. Itu bagi yang mahu menyesuaikannya secara positif, tapi kalau akal-akalan yang mahu menidakkannya/tak percaya, mahu negatifkannya, maka boleh juga akal manusia cari backup ayat-ayat Quran atau kata-kata riwayat(pepatah/falsafah) Melayu, Inggeris, Cina, India, Arab dll untuk dijadikan penguat hujah penolakannya. Kan itu semua kreativiti fikiran manusia aje, memilih untuk melihat dari sudut mana yang dia MAHU imani/percayai.

    Umpama sekeping duit syiling, sisi yang satu adalah lambang/bunga dan sisi yang satu lagi adalah nombornya. Pilih aje nak namakan yang mana positif dan negatif. Bagi pemilih sisi lambang/bunga, dia mahu namakannya sisi positif dan sisi yang sebaliknya adalah negatif, tapi bagi pemilih sisi nombor, dia mahu namakannya sisi positif dan sisi sebaliknya adalah negatif. Sisi mana pun pilihan masing-masing, tak apa-apa, asal jangan menganiaya/memudharatkan orang lain. Siapakah yang layak mengadili sebenar-benarnya sisi manakah yang positif dan negatif?

    Di parlimen contohnya, pembangkang sangat diperlukan untuk meNUNJUKkan kelemahan sesuatu usul. Dalam bidang komputer contohnya, penggodam sangat diperlukan untuk meNUNJUKkan dimana kelemahan benteng pertahanan sistem. Kalau kita melihat kehidupan ini bukan hanya hitam dan putih, betul dan salah, kita akan dapat melihat suatu spektrum warna kehidupan yang lebih indah lagi. Di sebalik warna hitam, ada spektrum warna kelabu tua, kelabu asap, kelabu tahi anjing dan macam2 lagi jenis kelabu.

    MLT mungkin boleh semak terjemahan Puteri yang tak seberapa ni:
    Q109: 1-6 begini ->
    Katakan : "Wahai orang2 yg tak percaya, tidak saya buat(kata kerja/fiil mudharik) apa yang anda semua buat ni(kata kerja/fiil mudharik). Dan anda semua bukan pekerja/pengikut(nama/isim marfuk) apa yang saya kerjakan ini(kata kerja/fiil mudharik). Dan bukanlah saya ini pekerja/pengikut(nama/isim marfuk) apa yang anda semua telah kerjakan (kata kerja lampau/fiil madhi). Dan bukanlah anda semua ini pekerja/pengikut (nama/isim marfuk) apa yang saya kerjakan ini (kata kerja/fiil mudharik). Bagi anda semua adalah cara hidup anda dan bagi saya cara saya.

    Mohon diperbetulkan kalau Puteri tersilap terjemah dari bahasa Arabnya ke Melayu dari segi nahu. Dan mohon perkongsian terjemahan sahabat-sahabat yang lain, semoga dapat kita meluaskan perspektif pandangan kita bersama.

    MLT,ringkasnya ilmu yang Puteri dapat dari memBACA surat Al-Kafirun tu ialah, dalam setiap pekerjaan yang kita lalui dalam kehidupan, Kita tak perlukan sesiapa untuk percayai kita atau menyokong kita kalau sesuatu yang kita lakukan adalah suatu yang kita yakini benar. Dan tak semestinya kita mengikut apa yang orang lain lakukan hanya kerana mereka yakini kebenaran mereka. Cara kita hidup masing-masing adalah berbeza.

    Mungkin ada akal manusia yang mula berakal-akalan "kalau gitu buat apa undang-undang dalam dunia ni?" Mungkin apa yang Puteri katakan ialah, undang-undang diwujudkan adalah untuk menjinakkan mereka yang liar dari menganiaya dan meragut hak kemanusiaan orang lain, bukan menghukum siapa salah dan benar.

    Sekali lagi, ingin Puteri beritahu, kesihatan Puteri tak berapa baik kebelakangan ini, jadi Puteri mungkin tak dapat respon dengan cepat.

    Wassalam.

    ReplyDelete
  57. Mak Long Tijah-berperananFebruary 8, 2011 at 12:31 PM

    assalamualaikum Puteri,

    Semoga Allah menguruskan segala kesihatan puteri, MLT sandarkan dgn enjoy the process teks Quran 37:96, maaf sekirnya tak sesuai.

    Komen puteri terkini TO ME sangat berkesan sekali utk minda dan emosi khususnya NLT.

    UN-expected is always true!

    tanpa Puteri berniat apa2 just berfungsi sahaja dlm kesedaran, "AS IF... "mereson semua soalan saya disini ke atas jawapan2 yg saya anjurkan.

    MLT sekrang suka dan enjoy the process sahaja dlm menarik TEKS QURAN sebagai "PENYANDAR"!

    Huraian surah di diatas sangat MLT bersetuju......bukan MLT beriman menurut kebenaran Puteri.

    Here anda now, MLT akan merespon soalan yg menjadikan Teks Quran sebagai penyandar! selaian itu I AM SORRY!

    wassalam

    ReplyDelete
  58. Salam,

    "Jebon: Khusus kpd komen Juang nih (bukan tentang Tuhan)... bertuah la pompuan yg bersuamikan Juang nih... "

    Itu Jebon kena tanya pompuan yang menjadi isteri saya. Maklumlah, bersuamikan seorang yang tidak menurut membuta-tuli kepercayaan tradisi kaum sendiri bukanlah suatu perkara yang mudah. Kita akan dilihat PELIK di mata masyarakat. Uhu.

    ReplyDelete
  59. Mak Long Tijah-berperanan...February 9, 2011 at 9:42 AM

    Assalamualaikum Puteri dan rakan2 sekelian,

    MLT dapat penerangan dari seorang ustaz, Bleiau menjawab solan MLT as below :
    ...Secara demikianlah kita dapat menilai pernyataan “I am religion; religion is me; I don’t own religion”. Jadi, meskipun pernyataan tersebut tidak sesuai dengan tuntunan Alquran (Ali Imran [3]: 19 dan 85), orang-orang yang meyakini pernyataan tersebut tidak berdosa jika belum melihat kebenaran dan keutamaan agama Islam. Sungguhpun demikian, kita perlu mendakwahinya dengan sesempurna-sempurnanya, supaya mereka melihat kebenaran dan keutamaan agama Islam, sehingga mereka menyatakan, “My religion is Islam. My primary source is Alquran.“

    MLT ckp saya merespon sahaja. Terima kasih kerana sudi dgn jawab ustaz. Semoga kita bersama menelaah seterusnya.....

    Di sini sila Puteri dan rakan2 memberi komentar dgn sokongan teks Quran sahaj utk saya menelaahnya,

    Wassalam

    ReplyDelete
  60. Salam Puteri,

    Semoga dah sihat dan ceria selalu ye...

    ReplyDelete
  61. Mak Long Tijah-berperanan...February 10, 2011 at 10:44 AM

    Salam Puteri dan kawan2 yg MLT hormati.

    Sila respon dgn sokongan teks Quran.

    Kita bersama menelaah dgn BACAAN TELITI pasal berdialog khusus kaitan di bawah ini.:

    Untuk memahami berbagai masalah kehidupan bersama, kita membutuhkan suatu dialog yang benar. Dialog berfungsi seperti sebuah cermin di mana kita kita bisa melihat wajah orang lain dan wajah kita yang sesungguhnya.


    Muhammad 047:030

    ‏47:30 ولو نشاء لاريناكهم فلعرفتهم بسيماهم ولتعرفنهم في لحن القول والله يعلم اعمالكم

    Transliteration Walaw nashao laaraynakahum falaAAaraftahum biseemahum walataAArifannahum fee lahni alqawli waAllahu yaAAlamu aAAmalakum
    Literal And if We will/want, We would have shown them to you, so you would have known them by their marks/identifications/expressions, and you will know them in the word's/opinion and belief's or grammatical mistakes/intonement , and God knows your deeds.374

    wassalam

    ReplyDelete
  62. Salam kembali semua sahabat. Syukor Puteri pada kuasa semesta alam yang menguruskan kesihatan Puteri ke arah keseimbangan. Terimakasih bagi yang sama-sama menyumbangkan tenaga ikhlas kesembuhan ke arah Puteri. Kepincangan sesungguhnya menderitakan, dan alam pasti mencari keseimbangannya semula selagi belum kiamat(tamat/berhenti).

    Puteri tertarik dengan penerangan Ustaz yang MLT kongsikan berkaitan "religion" tu.

    Ayat dalam Quran yang ustaz tu bawakan sebagai penguat hujahnya tu, memang sesuai dengan hujahnya.

    Cuma Puteri tumpang bertanya (kalau boleh melalui MLT) pada ustaz tu, ISLAM yang camana ye, yang dimaksudkan Allah sebagai ISLAM sebenar yang diterima? Tapi MLT, di sini Puteri memberi komen tanpa mengaitkan mana-mana ayat Quran sebagai penguat hujah, cuma sekadar pertanyaan orang biasa (boleh ke?). Harap sudi menjawab.

    Bila Ustaz tu kata "kita perlu mendakwahinya dengan sesempurna-sempurnanya, supaya mereka melihat kebenaran dan keutamaan agama Islam", bukan ke ustaz mendakwahi dengan kebijaksanaan akal fikikannya agar tersentuh emosi pendengar-pendengarnya dan fikiran mengiyakan kata-kata ustaz? Jadi, ajaran siapakah yang dibawa sebenarnya, ajaran Ustaz atau Allah? Camana pulak kalau tup tup di akhirat kelak Pak Ustaz tu dihukum sebagai pembawa ajaran yang tidak bersamaan dengan Islam yang Allah kehendaki, bagaimana nasib barisan pengikut-pengikutnya?

    Bagaimana Q17:14 kalau dikaitkan dengan ini semua?

    MLT, berkaitan Q47:30 tu, pendapat Puteri, ini bukanlah sesuatu yang asing dalam kehidupan kita sehari-hari. Kita menulis dengan kata2, kita bercakap pun dengan kata2, dan kita juga mengekpresikan diri kita melalui memek2 muka, reaksi2 dan tindakbalas2. Mungkin apa yang dimaksudkan Q47:30 tu, kalau kita benar-benar MENGAMATI dengan TELITI, nescaya kita dapat membangkitkan kebijaksanaan diri dan mengenali. Dan sekali lagi, bukan hanya dengan SANGKAAN2 FIKIRAN sahaja yang bakal membangkitkan EMOSI2, tapi SELURUH KEBIJAKSANAAN DIRI.

    Bila kita benar-benar MENGAMATI akan sesuatu perkara(katalah macam kita mengamati sesuatu mesej dalam kelas masa cikgu mengajar), kita mendengarkannya dengan teliti, kita perhatikan gerak gerinya yang beserta mesej juga di situ, kita benar-benar mengamati dan perasan tak, dalam pengamatan itu, fikiran kita sunyi, yang ada hanyalah setulennya pengamatan itu. Kita tak "mendengarkan" kalau fikiran kita sibuk berkata2/dialog pada dirinya sendiri. Boleh ke kita menangkap mesej cikgu tu contohnya jika dalam masa yang sama fikiran kita sibuk dengan dialog dalamannya? Jadi, mungkin itulah yang cuba disampaikan Q47:30 tu dalam perhubungan sesama manusia. Allahu'alam.

    ReplyDelete
  63. Salam smua,
    Saya tidak pandai langsung menulis spt Puteri n
    MLT n lain2 kwn tapi hanyalah dapat berikan ayat2 Quran berkaitan yg dibincangkan n kekadang tersasar punnn!!Berikut disertakan ayat2 yang berkaitan;

    Surah Muhammad(47:1-11)

    1.Orang yang tidak percaya dan mereka yang menghalang dari jalan Allah pasti sesat/adhalla segala amalan mereka.
    2.Dan orang yang amanah dan yang beramal soleh dan amanah dengan apa yang telah diturunkan kepada yang terpuji/muhammadin dan yang sebenar dari pemelihara mereka maka dihapuskan segala kejahatan dari mereka dan dipuliharakan/ashlaha pemikiran/baalahum mereka.
    3.Demikianlah akibatnya orang yang tidak pecaya, mereka mengikuti yang palsu/-lbaathila sedangkan orang yang amanah mengikuti hanya yang sebenar/-lhaqqa dari pemelihara mereka demikianlah Allah telah cetuskan misalan/amtsaalahum mereka untuk manusia.
    4.Maka apabila kamu bertemu orang yang tidak percaya maka bendung kegiatan mereka sehingga kamu dapat lumpuhkan mereka maka adakan ikatan perjanjian walaupun pemberian atau penebusan sehingga dapat meredakan sengketa dan tanggungan bebanya dan jika dikehendaki Allah mereka tidak akan ditolong melainkan untuk menguji sebahagian dari kamu maka orang yang gugur dijalan Allah, bagi mereka tidak akan sesat/yudhilla amalan mereka.
    5.Dia yang telah memberi petunjuk/sayahdiihim kepada mereka dan yang memuliharakan/yushlihu pemikiran/baalahum mereka.
    6.Dan mereka dimasukkan kedalam taman syurga yang sepertimana telah diperkenalkan kepada mereka.
    7.Wahai orang yang amanah jika kamu membantu/tanshuru Allah pasti Dia membantu dan meneguhkan/yutsabbit pendirian kamu.
    8.Dan orang yang tidak percaya pasti dalam kesengsaraan/fata’san dan sesat/adhalla segala amalan mereka.
    9.Demikianlah kerana mereka benci/karihuu dengan apa yang telah diturunkan Allah maka batal/anbatha segala amalan mereka.
    10.Mengapakah mereka tidak mengembara dibumiNya dan perhatikan bagaimana akibat kesudahanya orang sebelum mereka yang Allah telah musnahkan dan orang yang tidak percaya dan semisal denganya.
    11.Dan pastinya Allah melindungi orang yang amanah dan bagi orang yang tidak percaya pastinya Dia tidak melindungi mereka.

    Bersama-samalah renungkan!!!Adios.

    ReplyDelete
  64. Salam,
    Dah jadi ma cam kedai kopi kat kampung.Seronok dapat baca pendapat semua, walaupun tak berapa faham, mungkin fikiran(akal) dah nak sampai senja kot. Teruskan....

    ReplyDelete
  65. Salam tok janggut

    Anda masih menjadi pengikut ebacaan solat tiga kali sehari??

    ReplyDelete