tag:blogger.com,1999:blog-8727385136638746088.post434259501393676248..comments2023-02-28T23:21:07.817+08:00Comments on Puteri: PENGURUSAN HARTA ANAK YATIMPuterihttp://www.blogger.com/profile/14988277021760663722noreply@blogger.comBlogger21125tag:blogger.com,1999:blog-8727385136638746088.post-62874534056611487592019-09-05T09:50:12.983+08:002019-09-05T09:50:12.983+08:00Subhanaallah, semoga tuan diberi hidayah oleh Alla...Subhanaallah, semoga tuan diberi hidayah oleh Allah..RIZALINAhttps://www.blogger.com/profile/04275363555325304817noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8727385136638746088.post-42288076407760415282019-09-05T09:48:55.883+08:002019-09-05T09:48:55.883+08:00salam , sefaham saya kisah fatimah yang dilarang b...salam , sefaham saya kisah fatimah yang dilarang berpoligami diatas hanya tertakluk kepada Nabi Muhammad s.a.w sahaja, kita sebagai umatnya boleh berpoligami. boleh rujuk buku teladan sepanjang zaman peribadi nabi anugerah suci oleh Shiekh Abu Muhammad Tolha Al-KhairiRIZALINAhttps://www.blogger.com/profile/04275363555325304817noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8727385136638746088.post-23544178901933958942011-04-29T09:53:17.473+08:002011-04-29T09:53:17.473+08:00kita banyak dengar keburukan poligami yang bilanga...kita banyak dengar keburukan poligami yang bilangannya tu hanya sedikit sahaja, tetapi keluarga poligami yg berjaya byk kite x dgr padahal byk yg bahagia.. usah didebatkan lagi, bagi yang berniat baik, akan baik jadinya..Yazidmanhafifhttps://www.blogger.com/profile/15022656573051730787noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8727385136638746088.post-60186206979841225942010-04-25T23:18:01.220+08:002010-04-25T23:18:01.220+08:00Memandangkan capaian carian "pengurusan harta...Memandangkan capaian carian "pengurusan harta anaka yatim agak menggalakkan pada artikel ini, maka Puteri membuat keputusan untuk membuat ringksan dari fahaman Puteri pada ayat tersebut di atas.<br />Pengurusan harta anak yatim<br />1. Diuruskan oleh pemegang amanah – lelaki atau perempuan<br />2. Boleh diuruskan oleh individu atau berkumpulan<br />3. Mestilah dilakukan oleh orang yang ada ilmu pengurusan harta<br />4. Jika pengurusan berkumpulan diragui akan ketelusan/keadilannya, maka biarlah seorang sahaja.<br />5. Pengurus harta boleh mengambil upahnya pada kadar yang patut sahaja.<br />6. Dilarang menyerahkan pengurusan harta kepada orang yang tidak ada ilmu berkaitannya.<br />7. Pengurus harta perlu :<br />a. Memberi perbelanjaan secukupnya<br />b. Memberi pakaian secukupnya<br />c. Berkata dengan ucapan yang baik terhadap anak-anak yatim<br />d. Menguji tahap kematangan anak-anak yatim dalam menguruskan harta peninggalan mereka. Kalau lulus, serahkanlah harta mereka untuk mereka uruskan sendiri dengan membawa seseorang sebagai saksi penyerahan.Puterihttps://www.blogger.com/profile/14988277021760663722noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8727385136638746088.post-77523259286832587562010-03-15T01:19:17.447+08:002010-03-15T01:19:17.447+08:00Q37:96 "Dan Allah mencipta kamu dan apa2 yang...Q37:96 "Dan Allah mencipta kamu dan apa2 yang kamu lakukan"<br /><br />Saudara Cata bertanya "Bagaimana tatacara mencari penterjemah yg PASTI dari Quran, Sebagai contoh di bawah ini :as-Saffat 037:096"<br /><br />Pemahaman Puteri dari ayat 37:96 tu ialah tiada satu terjemahan yang PASTI untuk semua manusia. Sesiapa yang membaca sesatu ayat Quran, lantas berserah kpd ALLAH dengan sejujur danikhlasnya untuk memahamkannya, maka dapatan yang berbeza adalah sesuai untuk sipenerima, kerana ayat itu menyatakan bahawa Allah menciptakan kamu (setiap individu) dan apa jua yang dilakukan. <br /><br />Ciptaan yang berbeza sudah pasti dapatan serta kelakuan juga berbeza.Puterihttp://puteriayu74.blogspot.comnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8727385136638746088.post-68108297919859679232010-01-29T16:08:20.721+08:002010-01-29T16:08:20.721+08:00Salam,
Maksud ayat as-Saffat 037:096 tuh segala t...Salam,<br /><br />Maksud ayat as-Saffat 037:096 tuh segala tindakan kita berada dlm sunnah Allah... sunnah Allah berlaku tetapi diatas tindakan kita... ingat juga Allah tidak menzalimi hamba2-Nya, tetapi hamba2-Nya lah yg menzalimi diri sendiri... berbalik kpd isu poligami... nampaknya tipah tertipu lagi... he-he-he...Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8727385136638746088.post-39952935190761038752010-01-29T10:16:43.564+08:002010-01-29T10:16:43.564+08:00Salam Cata.
Kalau saudara faham apa yang saya tuli...Salam Cata.<br />Kalau saudara faham apa yang saya tulis di atas, saya menjelaskan bahawa fahaman adalah tersendiri, tak ada yang betul atau yang salah bagi saya Bagaimana seseorang tu nak fahamkan, adalah pilihan yang dia rasakan sesuai utk dirinya dan persekitarannya. Mungkin boleh juga saya katakan penyesuaian seseorang dengan persekitaran yang dialaminya. Dan lagi, saya ada menulis bahawa apa pun terjemahan/tafsiran adalah dari keterbatasan(terhad) pemikiran kita.<br /><br />Jadi, kalau saudara mahu yang PASTI, tanyalah diri sendiri, apakah pilhan yang pasti sesuai buat saudara. <br /><br />Saudara boleh juga memberi sumbangan di sin dengan membawakan tafsiran2 saudara sendiri yagn saudara yakini benar.Puterihttps://www.blogger.com/profile/14988277021760663722noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8727385136638746088.post-3505898427108857612010-01-29T09:55:28.620+08:002010-01-29T09:55:28.620+08:00Salam semua,
Berkaitan perkara. Saya tetarik deng...Salam semua,<br /><br />Berkaitan perkara. Saya tetarik dengan masing2 menjadi pembawa hurian dgn kerahan minda masing2 dan Quran dirarik sebagai penguat hujah atau keterangan, TERBAIK!<br /><br />sebelum dimuktamadkan pendapat perkara berkaitan yg khusus ini, <br /><br />Bagaimana tatacara mencari penterjemah yg PASTI dari Quran, Sebagai contoh di bawah ini :<br />as-Saffat 037:096<br /><br />37:96 والله خلقكم وماتعملون<br /> <br />Transliteration WaAllahu khalaqakum wama taAAmaloona<br />Literal And God created you and what you make/do ?<br /> <br />Yusuf Ali "But Allah has created you and your handwork!"<br />Pickthal When Allah hath created you and what ye make?<br />Arberry and God created you and what you make?'<br />Shakir And Allah has created you and what you make.<br />Sarwar even though God created both you and that which you have made?"<br />Khalifa "When GOD has created you, and everything you make!"<br />Hilali/Khan "While Allah has created you and what you make!"<br />Malik when Allah is the One Who created you and that which you have made?[96]<br />QXP When Allah has created you and your handicraft?<br />Maulana Ali And Allah has created you and what you make.<br />Free Minds "While God has created you, and all that you make!"<br /> <br />George Sale Whereas God hath created you, and also that which ye make.<br />JM Rodwell When God hath created you, and that ye make?"<br /> <br />Asad the while it is God who has created you and all your handiwork?"<br /><br />Salam terkasih.<br /><br />Guru agama tadika,Unknownhttps://www.blogger.com/profile/06309247431471588402noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8727385136638746088.post-7103150264974353132010-01-29T09:35:27.431+08:002010-01-29T09:35:27.431+08:00Salam Jebon,
Tkasih atas sumbangan terjemahan anda...Salam Jebon,<br />Tkasih atas sumbangan terjemahan anda itu untuk diamati bersama oleh para pembaca blog ini.<br /><br />Salam Penulis,<br />Tak menjadi masalah pada saya samada pembaca menerima atau tidak pendapat2 saya. Saya tidak sesekali bertujuan mengajar dan jauh sekali dari mempengaruhi sesiapa. Sebaliknya saya membuka fahaman2 saya di blog ini untuk membuka ruang kepada diri saya diperbetulkan sekiranya saya tersilap.<br /><br />Saudara Juang yang saya hormati.<br />Bagi saya, fahaman anda, saya atau orang lain yang berbeza2 itu tiada yang salah atau benar. Kita masing2 dalam bidang pemikiran yang terhad sahaja, yang mana saya tak melabelkan salah atau benar mana2 tafsiran/terjemahanan yang diberi. Saya melihat semua perbezaan ini sebagai pilihan masing2 sahaja.<br /><br />Fahaman saya adalah tersndiri dan fahaman saudara juga tersendiri. Saya tak menulis di sini untuk mempengaruhi sesiapa dan tiada sesiapa juga yang mempengaruhi saya dalam fahaman saya ini. Jika secara kebetulan, sesiapa bersetuju dengan pendapat2 saya di sini, saya namakan sefahaman sahaja. Jika sesiapa tak bersetuju, bukanlah kuasa saya untuk memahamkan sesiapa. Saya bincangkan terus dengan aman, semoga kita sama2 dapat pencerahan.<br /><br />Saya ingin berkongsi fahaman saya pada ayat 4:127 di sini memandangkan ianya telah di tarik untuk memperincikanya.<br /><br />4:127 Dan mereka bertanya pendapat2 perundangan(hak) berkaitan wanita. Katakanlah “Allah menfatwakan kamu mengenai mereka(wanita) dan apa yg dibacakan keatas kamu di dalam Kitab dalam perkara anak2 yatim perempuan, yang mana tidak kamu berikan peruntukan mereka(wanita dan anak yatim) apa yang tertulis(termaktub) untuk mereka(wanita dan anak2 yatim), dan kamu berhasrat menghimpunkan mereka yang tertindas dari kalangan kanak2 (kanak2 lelaki dan perempuan) dan semoga anak2 yatim itu mendapat pengadilan. Dan apa jua perbuatan baik kamu maka sesungguhnya Allah itu mengetahui."<br /><br />Di sini, saya melihat penyenaraian golongan org2 yg lemah dalam ayat itu:<br />1.Wanita 2. Anak2 yatim perempuan 3. Kanak2 yg tertindas(lelaki dan perempuan)<br /><br />item no.2 dinyatakan khusus anak2 yatim perempuan dalam ayat tu, sebagai sesuai dengan pertanyaan yang ditanya iaitu berkitan wanita. Bagaimana pun yang termaktub di awal surah An-Nisa adalah anak2 yatim secara keseluruhannya. Penekanan anak2 yatim perempuan dlm ayat ini adalah sebagai penyesuaian pertanyaan berkaitan wanita yang mana termasuklah anak2 perempuan yang yatim.<br /><br />Peruntukan2 yg termaktub utk wanita dan anak2 yatim telah di nyatakan di awal surah An-Nisa (cth : 4:1-6 harta anak2 yatim ; 4-7-14 hak2 warisan bagi wanita; 4:15-18 hak pengadilan bagi wanita yang bersalah; 4:19-21 hak isteri yg di kahwini).<br /><br />Oleh sebab itulah di posting yang awal dari ini, saya menulis bahawa ayat 4:127 ialah<br />sebagai ringkasan fatwa2 tentang hak yang telah dimaktubkan sebelumnya.<br /><br />Oleh sebab itulah saya MASIH LAGI memahamkan 4:127 itu adalah berkaitan HAK ORANG2 YANG LEMAH.<br /><br />Untuk kefahaman tentang poligami pula, MUNGKIN ayat 33:50 tu perlu difahami secara perinci. Secara ringkasnya, saya membaca ayat itu khusus utk Nabi kerana di permulaan ayat menyeru "Hai nabi..." kemudian hampir ke penghujungnya ada disebutkan "sebagai pengkhususan bagimu(Nabi), bukan untuk semua orang mukmin". kemudian cuba pula perhatikan ayat 4:20 yang membenarkan lelaki yang mahu bertukar isteri, dan bukan menghimpunkan isteri2.Puterihttps://www.blogger.com/profile/14988277021760663722noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8727385136638746088.post-25106973755669952792010-01-29T01:09:57.354+08:002010-01-29T01:09:57.354+08:00Apakah kita mahu jadi macam ayam jantan?Apakah kita mahu jadi macam ayam jantan?penulishttps://www.blogger.com/profile/09079360027515699101noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8727385136638746088.post-78561594626834982322010-01-28T14:54:01.174+08:002010-01-28T14:54:01.174+08:00Salam,
Cuba kita lihat singa. Allah izin ia mempu...Salam,<br /><br />Cuba kita lihat singa. Allah izin ia mempunyai ramai isteri. Jadi apakah itu sudah lari dari norma alam? Malah ayam jantan belakang rumah itu pun Allah izinkan memiliki ramai isteri2.<br /><br />Apakah lelaki yang mempunyai akal yang hebat daripada binatang2 itu tidak berupaya berlaku adil kepada isteri2nya?<br /><br />Apa-apa pun, dalam bab perkahwinan, yang pentingnya "willingness". Kesanggupan dan keikhlasan. Kalau tidak mampu, tidaklah menjadi kesalahan sebab Allah tahu tahap kemampuan masing2.Juanghttp://www.e-mindakita.comnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8727385136638746088.post-8820192295040210032010-01-28T12:59:44.921+08:002010-01-28T12:59:44.921+08:00Norma alam selalu berpasangan. Kalau seorang lelak...Norma alam selalu berpasangan. Kalau seorang lelaki dan banyak perempuan, saya rasa ia sudah lari dari norma alam. Saya kurang pasti sama ada Allah melarang atau tidak perkahwinan lebih dari satu. Pada saya kalau nak menolong, bukan melalui perkahwinan pun kita boleh menolong pompuan yang teraniaya.penulishttps://www.blogger.com/profile/09079360027515699101noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8727385136638746088.post-27985799753500917042010-01-27T17:41:52.022+08:002010-01-27T17:41:52.022+08:00Salam,
Untuk memastikan sistem kehidupan teratur,...Salam,<br /><br />Untuk memastikan sistem kehidupan teratur, pemimpin kena satu. Sebab itu dari Ketuhanan, Islam sudah ajar Mengesakan Tuhan. Mana logik makhluk mentaati banyak 'tuhan2' selain Allah? Begitulah, mana logik perempuan tunduk kepada ramai suami?<br /><br />Dalam bab perkahwinan, Al Quran tidak melarang lelaki berkahwin lebih daripada satu. Jika ia benar2 membawa mudarat, sudah pasti jelas pengharamannya di dalam Al Quran.<br /><br />Yang jelas diharamkan oleh Al Quran adalah zina kerana ia terang-terang membawa mudarat kepada sistem kemasyarakatan.<br /><br />Poligami bukannya satu kemestian. Hanya berjaya dilakukan atas dasar kesucian hati pihak yang terbabit. Orang2 yang betul suci hatinya, bolehlah berlaku adil. Ia memerlukan jiwa2 yang sabar dan sanggup berkorban.Juanghttp://www.e-minkita.comnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8727385136638746088.post-65921984898974632572010-01-27T13:41:58.400+08:002010-01-27T13:41:58.400+08:00Salam puteri,
Saya begitu tertarik dengan artikel...Salam puteri,<br /><br />Saya begitu tertarik dengan artikel puteri ini. Walaupun saya lelaki tapi saya bersetuju dengan apa yang diutarakan oleh puteri. Dari dulu lagi memang saya tak percaya islam membenarkan poligami, sebab boleh dikatakan poligami membawa banyak keburukan. Dan mustahil Tuhan menyuruh kita melakukan keburukan. Kalau dikatakan poligami dapat mengelakkan lelaki menyimpan perempaun lain, saya rasa tak berapa betul tu.<br /><br />Bukankah dalam islam itu tidak membezakan antara lelaki dan perempuan. Kalau begitu kenapa lelaki dibolehkan berkahwin 4, perempuan tak boleh.<br /><br />Masalahnya tidak semua boleh menerima hakikat ini.penulishttps://www.blogger.com/profile/09079360027515699101noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8727385136638746088.post-79788185727265652182010-01-27T13:10:09.179+08:002010-01-27T13:10:09.179+08:00Salam,
Mungkin konteks tersebut perlu dilihat dar...Salam,<br /><br />Mungkin konteks tersebut perlu dilihat daripada ayat 4:127.<br /><br />Ayat 4:127 menceritakan perihal lelaki yang ingin mengahwini wanita dari kalangan anak2 yatim atau yang tertindas untuk membuat keadilan dan kebaikan.<br /><br />Ayat 4:128 memberitahu jika isteri kepada lelaki yang ingin berkahwin lagi itu takut diabaikan oleh suaminya nanti (fitrah wanita memang takut suaminya kahwin lain), maka carilah jalan kedamaian. Terus terang kepada suami itu apa yang dikhuatirinya. Selalunya isteri ada rasa mementingan diri bahawa suaminya itu hak miliknya sahaja dan tidak rela dikongsi. Sifat begitu tidak baik untuk menjadi seorang suci hati. Dan suami perlu bergaul dengan baik jika isteri mahu cari kedamaian. Jangan wujudkan pertengkaran atas alasan nak kahwin lain kerana suami kena faham fitrah wanita bukan mudah nak terima berpoligami.<br /><br />Ayat 4:129 adalah peringatan kepada suami yang ingin berkahwin lagi. Walaupun niat asalnya untuk buat keadilan dan kebaikan, tetapi mereka kena tahu bahawa bukan senang suami nak berlaku adil kepada semua isteri2nya. Oleh itu jangan tunjukkan kecenderungan hanya pada seorang isteri yang menyebabkan isteri2 lain terasa dipinggirkan.<br /><br />Ayat 4:130 pula mengizinkan suami-isteri itu berpisah jika isteri tidak sanggup dimadukan akibat si lelaki itu tidak berupaya berlaku adil.<br /><br />Perkahwinan memerlukan persefahaman antara pihak2 yang terlibat. Ia tidak boleh dilakukan secara paksaan.<br /><br />Poligami adalah cara terbaik menghalang suami menyimpan teman2 wanita seperti yang biasa berlaku di Barat.<br /><br />Seorang lelaki yang ada tanggungjawab terhadap keluarga akan lebih terurus kehidupannya berbanding lelaki bujang yang bebas dan tiada komitment. Dan jika lelaki itu mempunyai lagi ramai tanggungannya (ramai isteri), dia akan lebih berkomitment tinggi dan berdisplin dalam hidup.<br /><br />Bagi pihak wanita, poligami mampu mengajar melawan ketamakan atau mementingkan diri untuk bolot seorang lelaki. Ia baik untuk membentuk jiwa yang merendah diri.<br /><br />Samalah seperti antara kita dengan Tuhan. Jika kita rasa nak bolot Tuhan untuk kita seorang sahaja, itu tidak baik kepada hati. Semua makhluk boleh berkongsi Tuhan yang sama.<br /><br />Itulah hiraki kehidupan.Juanghttp://www.e-mindakita.comnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8727385136638746088.post-18330019129255713612010-01-26T21:30:07.561+08:002010-01-26T21:30:07.561+08:00Salam...
Pemahaman sy KEBETULAN lebih kureng sama...Salam...<br /><br />Pemahaman sy KEBETULAN lebih kureng sama dgn puteri dlm hal ini... ayat Q4:129 tuh perlu dibaca dgn ayat sebelum dan selepas ayat tuh barulah nampak konteks keseluruhan "ceritanya" cuba baca terjemahan yg sy bawa dibawah ini menurut turutannya...<br /><br />[4:128] Dan jika seorang wanita bimbang dari kebencian suaminya, atau tentangan, maka tidak ada kesalahan kepada mereka untuk berdamai diantara keduanya, kerana perdamaian lebih baik, dari mementingkan diri sendiri; dan jika kamu berbaik-baik, dan bertaqwa, maka sesungguhnya Allah sangat menyedari apa yang kamu melakukan.<br /><br />[4:129] Dan kamu tidak akan dapat untuk berlaku adil dengan wanita-wanita, walaupun kamu amat berhasrat, maka janganlah kamu cenderung dengan sepenuh kecenderungan, maka kamu membiarkannya seperti tergantung, dan jika kamu memperbaiki, dan bertaqwa, maka sesungguhnya Allah adalah Yang Pengampun, Yang Pengasih.<br /><br />[4:130] Dan jika keduanya berpisah (farraqa), maka Allah mencukupkan masing-masing dari limpahanNya; dan Allah adalah Yang Merangkumi, Yang Bijaksana.<br /><br />Jika dibaca sekaligus dari ayat Q4:128 hingga Q4:130, dapat dilihat persoalan ayat tuh tntng masalah suami dgn isterinya, then apabila perkahwinan tidak dapat "diselamatkan" lagi berlakulah perceraian diantara keduanya, ini dapat dilihat perkataan "farraqa" dari akar kata "FRQ" bermaksud "pisah", "cerai", sila rujuk pelbagai terjemahan utk perbandingan...Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8727385136638746088.post-61989003709111530452010-01-25T22:52:07.063+08:002010-01-25T22:52:07.063+08:00Berikut adalah fahaman Puteri berkaitan persoalan ...Berikut adalah fahaman Puteri berkaitan persoalan saudara Juang. Menurut Puteri, adalah sangat perlu memahami sesatu ayat Quran menurut konteksnya dan bukan sepotong-sepotong. Konteks ayat 4:127-130 menceritakan tentang perlunya memberi hak kepada orang2 yang lemah(termasuk anak yatim dan wanita). Bagaimana pun, huraian peribadi Puteri ini tidaklah mutlak benar, dan masih lagi terbuka kepada sebarang pendapat2 yang berbeza sebagai pertukaran pendapat.<br /><br />Ayat 4:127, mengulangi dan menekankan perlunya memberi hak kepada anak-anak yatim, hak warisan bagi wanita, hak isteri yang dikahwini dan hak anak2 yang masih dipandang lemah, sebagai rangkum semula dari ayat2 yang telah disebutkan di awal surah ini.<br /><br />Ayat 4:128 ialah berkaitan hak isteri, bila suami nusyuz dan tidak pedulikan.<br /><br />Ayat 4:129 menjelaskan fakta bahawa walau para lelaki sangat mahu berlaku adil terhadap para wanita, namun hakikatnya tidak semua lelaki mampu begitu. Sangat jelas ayat ini masih lagi relevan dalam topik "memberi hak orang2 yang lemah" dimana khusus dalam ayat ini, ialah wanita. Saya memahamkan ayat ini bukanlah tentang isteri-isteri kepada seseorang lelaki sebagaimana lazimnya dibawakan oleh kebanyakan. Saya memahamkan ayat ini menceritakan umumnya perlakuan kebanyakan lelaki kepada wanita-wanita. <br /><br />Segmen ayat "FaLa Tameelu Kul Almaeel Fa taza roo ha Kal Mu’al laqah" tidak saya terlihat kaitan cenderung kepada salah satu isteri bila berpoligami, sebaliknya ianya adalah kenyataan akan lazimnya tindak tanduk lelaki kepada wanita yang sememangnya sehingga hari ini, seringkali mengabaikan hak-hak wanita, itulah yang berlaku secara umum. Sebutan "ta mim ya lam" (tameel) menurut terjemahan inggeris ialah sway atau dalam bahasa melayunya ialah kuasa atau pengaruh. Saya membaca ayat ini, sebagai satu amaran kepada para lelaki yang berbunyi begini:"maka janganlah menguasai sepenuhnya/semuanya, berilah hak perlindungan baginya (wanita) yang sudah penat menunggu ." <br /><br />Memandangkan saya bukan pakar bahasa Arab, maka saya membuka kepada pakar2 bahasa arab untuk memperbetulkan fahaman saya pada ayat ini.<br />Meskipun tidak terlihat perkataan "zaujah" yang bermaksud isteri dalam ayat ini, perkataan "Nisaa'" yang bermaksud wanita itu bila dihubungkaitkan dengan 4:128 berkaitan hak isteri bila suami nusyuz, dapatlah saya fahamkan bahawa 4:129 juga bermaksud satu amaran kepada suami yang nusyuz dan tidak mempedulikan isteri, agar janganlah kamu (suami nusyuz dan tidak pedulikan isteri) menguasai sepenuhnya/semuanya (isteri kamu) sehingga kamu tidak memberi hak isteri kamu yang telah penat menunggu (untuk dipisahkan/bercerai).<br /><br />Ayat 4:130 kemudiannya menjelaskan bahawa sesungguhnya jika lelaki dan wanita itu dipisahkan/bercerai, Allah tetap akan mencukupkan masing2 dengan limpah kurniaNya. <br /><br />Sila beri pandangan.Puterihttps://www.blogger.com/profile/14988277021760663722noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8727385136638746088.post-25128497268349888682010-01-24T16:31:44.296+08:002010-01-24T16:31:44.296+08:00Bagaimana dengan ayat 4:129 yang menyebut tentang ...Bagaimana dengan ayat 4:129 yang menyebut tentang keadilan terhadap isteri2? Apakah ia sebenarnya juga pasal pengurusan anak2 yatim?<br /><br />Harap dapat kemukakan pandangan.Juanghttps://www.blogger.com/profile/13519908553689926080noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8727385136638746088.post-85324024069324871832010-01-20T11:18:44.564+08:002010-01-20T11:18:44.564+08:00Pendapat dan hadis yang Jebon bawakan itu, mendoro...Pendapat dan hadis yang Jebon bawakan itu, mendorong saya kepada membincangkan seterusnya kaitan anjuran Quran dalam mempergauli isteri sebagaimana Q4:20<br /><br />"Dan jika kamu ingin bertukar isterimu dengan isteri yang lain, ....."<br /><br />Perkataaan "istibdal" bermaksud bertukar. Boleh juga bermaksud menggantikan. Jadi, kalau seorang lelaki berkahwin mahu beristeri lain, perlulah menceraikan isteri sedia ada dahulu sebagaimana contoh dalam hadis itu. Tambahan dalam ayat Q4:20 itu, diperkuatkan lagi dengan wujudnya perkataan "tempat" (mim kaf alif nun=makaana). Bermaksud menggantikan tempat isteri sedia ada. <br /><br />Saya tak nampak maksud menghimpunkan isteri atau menambah isteri dalam ayat 4:20 itu. Apa yang saya dapat fahamkan ialah "bertukar tempat" itu praktikalnya ialah ceraikan yang sedia ada dan ambillah yang lain sebagai ganti tempat isteri itu.<br /><br />Mohon saya ini diberi penjelasan jika terkeliru...Puterihttps://www.blogger.com/profile/14988277021760663722noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8727385136638746088.post-81970443996311774582010-01-19T21:26:50.861+08:002010-01-19T21:26:50.861+08:00Salam,
Ayat2 al-Quran yg "dikatakan kebanyak...Salam,<br /><br />Ayat2 al-Quran yg "dikatakan kebanyakan orang" sebagai hukum poligami yg puteri bawakan tuh adalah "zanni" adanya... samada poligami atau tidak, adalah tafsiran manusiawi belaka... walaupun sy bukan pendokong kuat hadis, namun sy bawakan hadis dibawah utk dijadikan persoalan...<br /><br />Pada masa zaman Nabi Muhammad, dimana Fatimah az-Zahra telah mengadu kepada bapanya (Nabi Muhammad) bahawa suaminya iaitu Saidina Ali ingin berpoligami. Didalam sebuah hadis yang diriwayatkan dari Miswar bin Makhramah, dia berkata: "Saya mendengar Rasullullah s.a.w bersabda ketika ia berada diatas mimbar: "Sesungguhnya Bani Hasyim bin al-Mighirah minta izin untuk menikahkan anak perempuan mereka dengan Ali Bin Abi Thalib. Saya tidak mengizinkan, kemudian saya tidak mengizinkan, kemudian saya tidak mengizinkan, kecuali jika Ali Bin Abi Thalib menceraikan puteriku dan menikahi puteri mereka. Kerana sesungguhnya dia (Fatimah) adalah sebahagian dari diriku, merunsingkanku apa yang merunsingkannya dan menyakitiku apa yang menyakitinya." (HR. Bukhari, terdapat juga pada HR. Muslim, Tirmizi, dan Abu Daud).<br /><br />Persoalan yg timbul ialah JIKA benar poligami itu benar2 suruhan al-Quran bukan "tafsiran manusiawi" dan hadis diatas JIKA benar2 (sahih) dari Nabi kenapa pula Nabi boleh berijtihad supaya Fatimah tidak dipoligamikan?? Kenapakah Fatimah tidak menurut sahaja hukum al-Quran yg "dikatakan orang" menyuruh poligami??<br /><br />Pada pendapat sy selagi ada lelaki yg ber-FANTASI ingin berpoligami, selagi itulah ayat2 al-Quran yg berkenaan akan di-TAFSIR-kan utk mengamalkan poligami... nampaknya tipah tertipu lagi... atau terus akan tertipu...Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8727385136638746088.post-76943412967333253922010-01-19T10:23:32.726+08:002010-01-19T10:23:32.726+08:00salam semua,
Berkaitan perkara yg dijadikan topik...salam semua,<br /><br />Berkaitan perkara yg dijadikan topik adalah baik sekali jika terbuka perbincangannya.<br /><br />Swecara persahabatan di dunia tafsiran seseorang dengan mengaitkan Quran, hadis, kitab2 yg diyakini muktabar akan menjadi sumber dan alat penyedapan tafsiran orang yg ada skill meet opportunity sahaja.<br /><br />Sebagai contoh SAHAJA. saya seorang kauam adam. Quran kitab mutlak jangan dipersoalkan dengan keraguan peribadi sebagai wanita2 yang tak bersetuju diPOLIGAMI.<br /><br />Sila perpanjangkan dgn huraian, Saya akan menyambut secara terbuka dgn dasar PERSAHABATAN sahaja, Jika respon sebaliknya saya WAJIB yakin dengan firman Quran dan hadis yg sahih sahaja berkaitan perkara TANPA dikontes!<br /><br />Guru agama tadika 2010.guru agama tadikanoreply@blogger.com