Thursday, February 24, 2011

"I CANNOT KNOW THE UNKNOWN IF TO THE KNOWN I CLING"

24 FEBRUARY 2011

Kali ini Puteri ingin membincangkan petikan ayat MLT yang didedahkannya dalam blog Puteri seperti tajuk di atas. Mari kita post-mortem...

"I CANNOT KNOW THE UNKNOWN IF TO THE KNOWN I CLING"
Terjemahan Puteri : Saya tidak boleh tahu/kenal apa yang saya tak tahu/tak kenal  jika saya bergantung pada yang tahu/kenal

Falsafah ini sungguh dalam dan bila Puteri renungkan apakah ianya sesuai dalam kehidupan manusia, apa yang Puteri dapati ialah ianya sungguh benar dan sesuai sekali (setidak-tidaknya buat diri Puteri).

Jika naluri kita digerakkan untuk mencari tahu akan sesuatu perkara, hormatilah ia, dan dalam mencari tahu itu, jangan lah kita CLING pada apa yang sebelumnya telah diberitahu kepada kita, pada apa yang telah diketahui sahaja. Kalau kita CLING, bukan ke itu namanya PENGIKUT? Jadi, untuk merasakan sendiri KEBENARAN akan sesuatu perkara, kita tak boleh CLING/bergantung pada apa yang diketahui, kita perlu BEBASkan diri, merdeka dari segala doktrin yang ada, kemudian alaminya. Pengalaman yang kita perolehi dari MERDEKA dari semua pengaruh itu, itulah kebenaran sejati.

Kebenaran ialah dengan mengalaminya sendiri. Selain itu, hanya infomasi-infomasi, maklumat-maklumat yang dikumpul. Kebenaran orang lain belum tentu bersamaan dengan kebenaran diri kita sendiri.  Nabi Ibrahim dan Nabi Musa mengamalkan berserah pada Allah, bukan bergantung pada apa yang telah diketahui. Selagi CLING pada yang telah kita ketahui, kita tak akan dapat tahu apa yang kita belum tahu, kerana masih ada prejudis dari pengaruh-pengaruh yang telah kita tahu sebelumnya.

Kebenaran begitu halus, tak boleh dikenali oleh batin yang tidak bebas dari segala pendapat, penilaian, pembandingan, kesimpulan. Untuk melihat yang palsu sebagai palsu dan yang benar sebagai benar, batin mesti bebas dari beban pengaruh ajaran apapun. Kebanyakan orang mengikuti suatu teori, keyakinan, kepercayaan, dogma, atau ajaran tertentu bukan kerana melihat sendiri kebenarannya.

Jangan menerima begitu aje suatu ajaran hanya kerana ianya sudah lama didengar, dah menjadi tradisi turun-temurun, karena dah banyak diperbincangkan atau diikuti ramai orang, sekalipun kerana dikatakan ianya tertera dalam Kitab Suci. Begitu juga jangan menolak begitu aje ajaran yang baru didengar hanya kerana ia bukan tradisi atau ianya tak diterima majoriti atau pun kerana ianya tak tertulis dalam Kitab Suci.

Bila kita mendengar suatu ajaran, kita perlu melihat isinya, melihat ajaran sebagai ajaran, perlu menyelami atau menyelidiki dengan batin yang bebas. Batin tak boleh cepat-cepat menerima atau menolak. Kebenaran bukan dari siapa yang berkata atau bagaimana latarbelakang pembawanya samada dia itu specialist dalam bidang apa, bukan. Tapi kebenaran adalah penemuan sendiri. Kebenaran yang sesungguhnya berada di luar lingkup apa saja yang dikenal atau yang kita tahu, tanpa pengaruh fikiran, tanpa pengaruh doktrin terdahulu, tanpa pengaruh tradisi, tanpa pengaruh fahaman.

Siapa yang melihat ajaran sebagai ajaran, dia melihat kebenaran. Kebanyakan orang tak melihat kebenaran ini dan melekat/CLING pada pengalaman, teori, agama, peraturan, ritual, dogma, kepercayaan dll. Orang buta hanya mengikuti cara berdoa, ber-ritual dan dogma, tetapi tidak melihat kebenaran. Banyak orang mempunyai mata, tetapi tidak melihat; memiliki telinga tapi tidak mendengar.

Kebenaran yang sejati hanya boleh dialami secara langsung, bukan melalui orang lain, bukan melalui pengetahuan, bukan melalui kepercayaan.

Tuesday, February 1, 2011

Fikiran dan Perasaan/Emosi

1 FEBRUARI  2011

Perasaan marah, sedih, suka, benci, seronok, takut, seringkali silih berganti dalam hidup kita.

Dari manakah datangnya pelbagai emosi/perasaan yang kita alami setiap hari itu?

Bila Puteri lemparkan soalan ini pada kenalan-kenalan sekeliling Puteri, kebanyakan akan menjawab "dari hati". Biasanya kita percaya yang peristiwa-peristiwa luaran diri kita lah yang membuat kita rasa  marah, sedih, takut, suka, seronok dll itu. Apakah ini benar?


Kalau kita amati, dalam kehidupan kita sehari-hari ada orang, benda-benda, perkara-perkara dan kejadian-kejadian yang berada luar diri kita, yang dikenali sebagai faktor luaran, yang diluar kuasa diri kita untuk mengawal akan berlakunya. Manakala dalam diri kita pula terdapat fikiran-fikiran kita sendiri yang mana boleh kita kawal.

Bila Puteri amati dengan lebih teliti, Puteri dapati yang benda-benda, orang, perkara2 dan kejadian-kejadian tu semua tak ada "makna" pada dirinya sendiri. Ia boleh aje dilihat positif atau pun negatif ataupun mungkin neutral aje. Sesuatu perkara tu tak mempunyai makna pada dirinya sendiri, tapi kitalah yang memberi makna padanya samada ianya positif, negatif atau pun neutral. Kita mentafsir perkara itu dan kitalah yang meletakkan makna padanya. Sesuatu itu dikatakan "baik" bila kita mentafsirkannya "baik". Bukankah kerja sang fikiran yang mentafsirkan peristiwa di luar sana?

Lantaran itu, bila berlaku suatu peristiwa di luar sana, dan bila fikiran kita mula bekerja untuk mentafsir, kelihatan berlaku dialog dalaman, dalam kepala kita, dan kita bercakap dengan diri kita sendiri. Hasil dialog itu, kita memberi tafsiran dan makna kepada peristiwa  luaran itu.

Contohnya bila kita ditegur oleh seseorang yang kita telah buat silap. Fikiran kita mungkin berdialog "Dia ni baik hati dan ikhlas menegur aku supaya aku tak terjebak dalam penipuan itu" atau pun fikiran kita mungkin berdialog "Dia ni asyik nak cari salah aku je, dia ingat dia aje yang betul". Puteri terfikir, mungkin dialog yang dicetuskan oleh fikiran inilah yang memberi makna kepada kita akan apa yang berlaku.

Mungkinkah bila fikiran memberi "makna" kepada sesuatu, "makna" inilah yang kemudiannya mencetuskan suatu perasaan dalam diri kita, perasaan suka, marah, takut, seronok, benci dll?