Friday, December 24, 2010

Apakah ini satu keadilan menurut Islam?

24 hb Disember 2010

Apakah ini satu keadilan menurut Islam?

Kes 1:
Dalam satu kes di Kuala Terengganu iaitu kes Kalthum binti Muda lawan Nazir Baitulmal Kuala Terengganu (1362), baitulmal tetap mewarisi walaupun dalam keadaan waris adalah miskin dan boleh menyebabkan harta keluarga menjadi berkurangan. Dalam kes ini, pemohon adalah isteri si mati dan merupakan waris tunggal yang hanya mewarisi sebanyak satu perempat daripada bahagian pusaka dan tiga perempat baki diserahkan kepada baitulmal. Oleh kerana kesusahan hidup, waris telah menuntut supaya baitulmal menghalalkan bahagian tiga perempat tersebut dan diserahkan kepada beliau sebagai waris yang berhak untuk mewarisi keseluruhan pusaka suaminya. Pewarisan oleh baitulmal boleh menyebabkan pemohon tidak boleh meneruskan perniagaan yang diusahakan sebelum ini akibat kehilangan sebahagian besar modal perniagaan.

Kes 2:
Dalam kes  Encik Alias bin Embong (2004) Mahkamah Rendah Syariah Kuala Terengganu telah menolak pemberian pusaka kepada dhu arham walaupun dalam kes ini dhu arham adalah waris tunggal si mati. Justeru, mahkamah memutuskan dengan mengambil pandangan Mazhab Syafi‘i di mana baitulmal akan mewarisi kesemua harta pusaka tanpa waris atas alasan baitulmal di Malaysia adalah berfungsi dengan baik di bawah pengurusan yang teratur. Di samping tiada peruntukan dalam undang-undang negeri yang memberikan pusaka kepada dhu arham yang merupakan sandaran kepada pandangan Mazhab Hanafi.

Kes 3:
Dalam kes Che Som bt. Ismail (1999) apabila diputuskan semua harta si mati diwarisi oleh baitulmal sebagaimana  pandangan Mazhab Syafi‘i dan waris dhu arham tidak menerima pusaka. Dalam kes ini, bapa saudara si mati yang masih hidup tidak diberikan pusaka kerana diselangi oleh ibu si mati yang telah meninggal dunia lebih dahulu (dhu arham).
(Bayangkan kalau bapa saudara tu sedang sakit buah pinggang perlu dialisis 3 kali seminggu, apakah Baitulmal akan memberi bantuan kepada bapa saudara itu selain mengambil harta yang BOLEH diwarisi daripada simati?)

Kes 4:
Ddalam kes Chik bt. Jusoh (2002)apabila si mati meninggal dunia tanpa waris, semua hartanya diserahkan kepada baitulmal. Akibat tiada wasiat dilakukan maka anak angkat si mati tidak mendapat apa-apa bahagian meskipun anak angkat itu djagainya dari kecil dan menjagainya ketika tua dan sakit. (Dimanakah peri kemanusiaan kehakiman Islam Malaysia)?